Välkommen!

Svenska Scrabbleförbundet ordnar tävlingar och träningar i brädspelet Scrabble i Sverige och Finland. Spelet kallades tidigare Alfapet, och är mycket likt det populära ordspelet Wordfeud.

För mer information om våra lokala spelklubbar gå in under menyn "Spela på din ort".

Kort info om årsmötet:

En fin sammanfattning om årsmötet finns under forumet och två punkter som diskuterades livligt behöver lyftas fram och förmedlas extra mycket. Nedan information kommer läggas in under spelregler osv inom den närmsta tiden.

25 eller 30 minuters speltid gäller från och med 2019-03-10.

Motion om speltid: Erik Elvers hade lämnat in en motion om att ratinggrundande turneringar ska kunna ha så väl 25 som 30 minuters betänketid per spelare och match. Efter livlig diskussion bifölls motionen med rösterna 7-5. Från och med nu är det alltså upp till varje arrangör att när de lägger upp turneringen ange om det ska vara 25 eller 30 minuter.

Höjd medlemsavgift börjar gälla 2020-01-01.

Höjd medlemsavgift: Den nuvarande medlemsavgiften (60 kr respektive 30 kr för medlemmar upp till 18 år) har varit oförändrad i åtminstone 15 år. Årsmötet beslöt att höja medlemsavgiften för år 2020 till 80 kr respektive 40 kr.

Under allhelgonahelgen 2018 spelades Scrabble-SM i Göteborg med 45 deltagare. Det var 20:e gången SM hölls. Ny svensk mästare är Jonathan Ljungberg. Silvret gick till Sebastian Boukachabia och bronset till Gunnar Andersson.