Jakob ABC 2019

Datum: 2019-04-06
Arrangörer: Gerd Forss
Mikael Forss

Välkommen till Jakobstad och Jakob ABC den 6 april 2019!

Alla nya spelare samt spelare med en rating på högst 1000 är berättigade att delta i turneringen som spelas hemma hos Gerd och Micke Forss, adress Kanalesplanaden 16 B 38 i centrum av Jakobstad.

Hålltider
Samling och info 9.00, spelstart 9.20. Varje rond tar ca en timme och vi spelar sex ronder, tre före lunch och tre ronder efter. Det finns gott om lunchställen inom ett kvarters avstånd från vår lägenhet.
Speldagen (+ prisutdelningen) beräknas vara klar 17.00.

Spelets gång
Alla deltagare spelar samtliga ronder (parvis) förutom vid udda antal deltagare, då en spelare per rond måste stå över. Detta kallas frirond och ger spelaren i fråga automatiskt segern.
Lottning, d.v.s. vem du ska spela med sker via spelprogrammet Manfred som också anger vem som har fördel, d.v.s. vem som börjar matchen, alternativt väljer att spela med rättvänt bräde.
Du får naturligtvis inte använda dig av ordlistor när du spelar, men om du tvivlar på något ord din medspelare lagt kollar ni gemensamt i ordkollen som också finns i spelprogrammet Manfred. Finns inte ordet i ordkollen får din medspelare plocka upp brickorna och turen går över till dig. I annat fall får du -10 poäng.
Varje spelare har 30 minuter på sig totalt att lägga sina drag, så kom ihåg att hålla dig till den tiden att få ut dina brickor! Varje påbörjad minut övertid ger nämligen -10 poäng, och vid 5 minuters övertid avslutas matchen.
När en match är klar förs resultatet in i spelprogrammet, och eventuella rullningar antecknas också.

Ordlista
Vi använder oss av Svenska Akademiens ordlista, fjortonde upplagan (SAOL 14). Det är de fetstilta orden som gäller, vilka vanligen är i grundform.

Eventuella avgifter
Det finns frukost samt kaffe/te och tilltugg under hela speldagen för en deltagaravgift (anmälningsavgift) på 5 euro, men om du tävlar för allra första gången behöver du inte betala denna. Alla nya spelare får dessutom en scrabblepåse i present. Det här är Scrabbleförbundets sätt att hälsa dig välkommen, men du betalar varje år en medlemsavgift till förbundet på blygsamma 6 euro/ 60 SEK. Alla som inte ännu spelat i år får betala årsavgiften i samband med turneringen.
De spelare som deltar i medborgarinstitutets kurs under våren sponsras till 100 % och behöver alltså inte betala avgifterna som nämns ovan.

Priser
Alla som spelat får efter de sex ronderna ett pris på så sätt att ettan först får välja något från prisbordet, sedan tvåan och trean. Därefter delas rullningspriset ut, d.v.s. den som har de flesta rullningarna belönas. Vi kommer dessutom att premiera den som lagt det bästa Z-ordet samt det bästa ordet inom en specialkategori, vilken meddelas vid spelstart. Därefter får fyran, femman etc. hämta pris från prisbordet.

Välkomna från när och fjärran! Kontakta Gerd på tfn. +358-40-529 2876 om du vill veta mer, t.ex. hur du tar dig till Jakobstad, om du eventuellt behöver tips om övernattningar samt andra praktiska råd.

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2019-04-07 )

5. Siv Brandt 102843
4. Gunnel Wikström-Gunn 101151