Aura Cup 2019

Datum: 2019-11-16
Arrangörer: Gerd Forss
Mikael Forss

Det är nu 15 spelare anmälda.
Det går inte längre att anmäla sig.

Aura Cup ordnas i år den 16 november på Cygneaus skola (Samma plats som fjolårets Aura). Adressen är Mariegatan 7 i Åbo (Maariankatu på finska).

Hur går det till?
Vi spelar 7 ronder och inför varje rond paras man samman med en spelare med ungefär lika många segrar som man själv. Det nya i turneringssammanhang är att vi denna gång valt 25 minuters betänketid/spelare i varje rond.
Alla deltagare spelar samtliga ronder förutom vid udda antal deltagare, då en spelare per rond måste stå över. Detta kallas frirond och ger spelaren i fråga automatiskt segern. Samma spelare kan bara få en frirond under hela turneringen.

Tävlingsordlista
Vi använder oss av Svenska Akademiens ordlista, fjortonde upplagan (SAOL 14), d.v.s. den nyaste upplagan. Det är de fetstilta orden som gäller, vilka vanligen är i grundform. Ordlistan motsvarar ungefär “strict” i Wordfeud. Ordlistor kan du hämta på www.scrabbleforbundet.se (Vad är Scrabble?/Ordlistor) Du kan förbereda dig på ordlistorna inför tävlingen men får givetvis inte ha några listor framme när du tävlar.

Schema (lokala tider):
08:15 Arrangörerna är på plats och serverar frukost.

Observera att 25 minuters betänketid leder till att ronderna klaras av på ca 50 minuter. Därför är schemat något mer kompakt än normalt:
09:15 Rond 1
10:15 Rond 2
11:15 Rond 3
12:15 Lunch på valfritt närbeläget matställe
13:30 Rond 4
14:30 Rond 5
15:30 Rond 6
16:30 Rond 7
17:30 Resultat och prisutdelning (Alla får pris)

Avgifter
Deltagaravgiften är 6 € / 60 kr och för de som inte spelat i år tillkommer den årliga medlemsavgiften till Scrabbleförbundet 6 € / 60 kr. Nybörjare som spelar sin första turnering behöver bara betala medlemsavgiften.

Hur tar man sig till spellokalen?
Om du anländer med båt: Med buss nummer 1 (kontantavgift 3 €) tar det ca 10 min till centrum och den kör från hamnterminalerna längs Slottsgatan - Linnankatu. Vid hållplats T89 (Keskusta - Centrum) på Slottsgatan kliver du av. Gå framåt till Auragatan. Till vänster ser du det stora konstmuseet uppe på backen i ändan av Auragatan. Gå i riktning mot det tre kvarter. Du passerar torget som med största sannolikhet fortfarande är en byggplats med provisoriskt uppställda väggar. Strax innan konstmuseet vid Auragatan 13) ser du en stor gul byggnad till höger. Gå in på Mariegatan och in på skolgården och följ plakaten vi lägger upp. Här är en KARTA och ett FOTO som vägledning.

Om ni har problem med att hitta eller står vid ingången kan ni ringa Gerd, +358 40 5292876.

Vi välkomnar både debutanter och spelare som spelat tidigare! Nya spelare får en egen brickpåse som välkomstpresent.

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2019-11-16 )

# Anmälda Rating Rankad
1. Erik Elvers 105134