Engelskt Scrabble-SM 2021

Arrangör: Greger Nässén
Spelsystem: Alla-mot-alla, herre-på-täppan

INBJUDAN TILL ENGELSKT SCRABBLE-SM 2021 / INVITATION TO SWEDISH NSC 2021

(For the English version of the invitation, see below.)

Svenska Scrabbleförbundet (SSF) arrangerar det åttonde officiella svenska mästerskapet i engelskt Scrabble. Det äger rum i Fredhäll i Stockholm söndagen den 21 november 2021. Alla är välkomna att delta, dock ryms det högst 24 deltagare. Från och med 17 oktober 2021 kan du anmäla dig via Scrabbleförbundets hemsida.

Engelskt Scrabble-SM följer Scrabbleförbundets tävlingsregler och betänketiden per spelare och parti är 25 minuter. Ordkontroll sker av båda spelarna tillsammans med den senaste versionen av programmet Zyzzyva. Om en regelsituation uppstår som inte täcks av de svenska reglerna, följer vi WESPAs gällande regler. Tävlingsordlista är ordlistan Collins Official Scrabble Words (CSW 2019). Om minst 6 spelare deltar i SM får de som uppfyller regelverket kvalifikationspoäng att representera Sverige i nästa internationella WESPA Championship.

Spellokal är kvarterslokalen på Orvar Odds väg 5 i Fredhäll på västra Kungsholmen. Ingången till lokalen finns bredvid porten på baksidan av huset (inte från gatan). Lokalen har ett fullt utrustat kök med mikrovågsugn. Enklaste sättet att ta sig till lokalen är tunnelbanans gröna linje till Kristineberg. Gå till vänster under spåren och följ trottoaren 100 m till ett övergångsställe i en vänsterkurva. Gå uppför en liten backe med ledstång till Fredhällsgatan. Där Fredhällsgatan slutar fortsätter du framåt mellan två hus. Ingången till spellokalen är bredvid port 5 i det högra huset. Alternativt kan du ta buss 61 eller 65 till hållplats Fredhäll eller Frödingsvägen, så kommer du lite närmare lokalen än med tunnelbana. Om du tänker åka bil och/eller är osäker på om du hittar - hör av dig till Greger för vägbeskrivning!

Startavgiften är 120 kronor som du betalar på plats. (Debutanter behöver inte betala startavgift.) Om du inte är medlem (eller inte har förnyat
din avgift) i SSF måste du även betala en medlemsavgift på 80 kronor. Dryck, kaffe/te och tilltugg ingår i startavgiften. Nära lokalen finns en kvartersbutik, restaurang, grillkiosk och pizzabutik.

Engelska Scrabble-SM spelas preliminärt med 7 ronder. Spelsystemet är om möjligt alla-mot-alla (annars Monradlottning) följt av en eller två avslutande herre på täppan-ronder. Preliminärt spelschema:

Samling 8.45, rond 1 9:00, rond 2 10:00, rond 3 11:00, lunch 12:00, rond 4 13:00, rond 5 14:00, rond 6 15:00, rast 16:00, rond 7 16:20, prisutdelning cirka 17:45. Priser kommer att delas ut för placering och flest rullningar. Vinnaren får också ett vandringsdjur.

Om du har frågor eller vill få mer information, kontakta tävlingsledaren Greger Nässén via mejl rangerpassenger {snabel-a} gmail.com eller telefon 0702798705.

--------------

INVITATION TO NATIONAL SCRABBLE CHAMPIONSHIP 2021

On Sunday 21 November 2021, the Swedish Scrabble Association (SSA) will arrange the eighth National Scrabble Championship (NSC) in English in Stockholm. NSC 2021 is open to everyone, but 24 players is the limit. The NSC is open for registration from 17 October 2021 at the tournament home page (only in Swedish).

The NSC follows the official Swedish tournament rules of SSA and the match time per player and game is 25 minutes. Word adjudication is performed by both players together with the latest version of the programme Zyzzyva. If there is a rule situation that is not covered by the Swedish rules, we will follow the current WESPA Rules. The tournament wordlist is the Collins Official Scrabble Words (CSW 2019). If at least 6 eligible players take part, they will get qualification points to represent Sweden in the next international WESPA Championship.

The venue is the community room at Orvar Odds väg 5 in Stockholm. The nearest metro station is Kristineberg on the green line. Contact Greger if you need directions.

The tournament fee is SEK 120. First-time players don"t have to pay the tournament fee. Players who are not members of SSA also have to pay a membership fee of SEK 80.

The preliminary plan is to play the NSC in seven rounds. The pairing system will be round-robin pairing (if possible, otherwise Swiss pairing) followed by one or two king-of-the-hill rounds. The tournament starts at 9:00 AM and ends with a prize ceremony at about 5:45 PM. Prizes will be awarded to the top three and the best bingoer.

Very welcome!

For information or questions, please contact the TD Greger Nässén, rangerpassenger {at} gmail.com.

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2021-11-24 )

3. Gunnar Andersson 10881
7. Johan Rönnblom 10583