GDPR

GDPR reglerar användandet av personuppgifter och vad organisationer, företag och myndigheter får göra med dina uppgifter. Det svenska namnet är dataskyddsförordningen men GDPR är det som de flesta förstår vad det är och kommer därför användas nedan.

Enligt GDPR kan alla uppgifter som härleder till en person vara en personuppgift. Exemepl kan organisationsnummer, IP-adress vara en indirekt personuppgift. GDPR gäller bara för levande enskilda personer.

Vad innebär då GDPR  för Scrabbleförbundet?

Svenska Scrabbleförbundet är måna om att du ska känna dig trygg med hanteringen av dina personuppgifter, vi får inte lämna ut dina uppgifter utan ditt samtycke.

Svenska Scrabbleförbundet använder personnuppgifter i samband med att du registrerar dig, de uppgifterna ligger till grund för din rating som du får när du spelar din första turnering. För att efterleva GDPR så rensar vi personuppgifter om du inte spelat en turnering efter två år. Vill du trots det ha kvar din bild och statistik måste du kontakta styrelsen och aktivt meddela att du godkänner att dina uppgifter blir kvar i systemet.

De personuppgifter som förbundet behandlar rör:

• Fotografi
  • namn
  • e-postadress
  • personnummer
  • Matallergier - i samband med en turnering och det kommer finnas mat till de anmälda, uppgiften tas bort när turneringen spelats klart.

Du har när som helst rätt att återkalla ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter genom att kontakta styrelsen genom styrelsen[at]scrabbleforbundet.se.