Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 16 okt, 2018 04:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 06 dec, 2013 11:15 
Användarvisningsbild

För den som ev. missat det så finns det en livestream ute från turneringens honnörsbord där just nu thailändaren Panyasophonlert är uppe mot ingen mindre än Nigel Richards som sakta men säkert arbetat sig upp i startfältet och nu för första gången leder tävlingen. Richards har börjat med två bingos: DOGTOWNS (???) och GlACIERY (eller ska det vara ett R???). Thailändaren är dock långt ifrån avhängd. Efter start ZONDA för 52 poäng har han nu också två raka bingos med LEPTONIC och OUTGROWN

http://www.mindsportstv.com/

InläggPostat: fre 06 dec, 2013 11:45 
Användarvisningsbild

511-479 till thailändaren i en match med sju bingos där Richards står för fyra av dem men alltså ändå förlorar. Bra för spänningen i turneringen antar jag att Richards inte tilläts rycka till sig en ledning.

InläggPostat: fre 06 dec, 2013 11:58 
Användarvisningsbild

Merko skrev:
jonissen skrev:
Jättekul att följa turneringen och fantastiskt att ha Gunnar på 8-7! Antar att särskilt Johan skulle bli glad om han kunde hålla sig kvar på övre halvan eftersom det skulle innebära att det svenska laget kommer utgöras av hela två spelare i nästa VM (man kan ju gissa vilka två det skulle bli).

Tja, nog finns det ett par till som skulle konkurrera om platserna, kanske främst Marc som nog är bättre än mig. Men jag tror inte vi ska trissa upp förväntningarna, Gunnar har gått långt mycket bättre än han "borde" hittills. Man kan ju också se på brickskillnaden (toksist bland de som har 8-7) att han har haft marginalerna på sin sida, jämför Gunnars -463 med Terry Kirk som ligger på 96:e plats och har +33. En 80:e-plats vore en stor framgång, 55:a känns inte så realistiskt.

Imorgon ska Gunnar möta Naween Fernando som blev trea i VM 2005.. vinner han den matchen så kanske vi kan börja drömma om en till VM-plats. ;-)

Börja dröm Johan! 371-331 till Gunnar... :-)

InläggPostat: fre 06 dec, 2013 14:48 
Användarvisningsbild

Tufft att bli lottad mot Pakorn Nemitrmansuk på 10-9...

InläggPostat: fre 06 dec, 2013 16:10 
Användarvisningsbild

Sen045 skrev:
Tufft att bli lottad mot Pakorn Nemitrmansuk på 10-9...

Ja, men nu har han i alla fall 11-9 och en 46:e plats inför matchen mot denne synnerligen välmeriterade thailändare som blev världsmästare 2009 och var trea nu senast 2011. Allt kan hända, men om inte thailändaren drar riktiga skitbrickor så blir det förstås oerhört svårt för Gunnar att rubba honom.

InläggPostat: fre 06 dec, 2013 16:26 
Användarvisningsbild

Topp-20 efter lika många ronder:

SCTI 2013 Standings (Printer Version)

1 15.0 5.0 +1019 Komol Panyasophonlert THA
2 14.0 6.0 +1052 Nigel Richards Wsc
3 14.0 6.0 +805 Edward Okulicz AUS
4 14.0 6.0 +760 Brett Smitheram Eng
5 14.0 6.0 +323 Paul Allan Eng
6 14.0 6.0 +78 Dave Wiegand USA
7 13.0 7.0 +1537 Sammy Okosagah LCQ
8 13.0 7.0 +1112 Andrew Fisher Wscru
9 13.0 7.0 +877 Ming Hui Hubert Wee SGP
10 13.0 7.0 +587 Paul Gallen NIr
11 13.0 7.0 +544 Lewis Mackay Eng
12 13.0 7.0 +501 Piotr Andronowski LCQ
13 13.0 7.0 +495 Chris May AUS
14 13.0 7.0 +453 Craig Beevers Eng
15 13.0 7.0 +122 Conrad Bassett-Bouchard USA
16 13.0 7.0 +108 Peter Armstrong USA
17 12.0 8.0 +1095 Adam Logan CAN
18 12.0 8.0 +774 Martin Harrison Eng
19 12.0 8.0 +669 Chris Lipe USA
20 12.0 8.0 +668 Jim Kramer USA

Som synes är det oerhört jämnt i toppen.
I 21:a ronden ska ledaren Komol P. upp mot förra VM:ets runner-up, Andrew Fisher. Också Nigel Richards har mycket hårt motstånd i form av Adam Logan från Kanada. Dave Wiegand som förlorat två ronder i följd nu har kanske marginellt lättare motstånd i form av Craig Beevers från England. Denne har dock placerat sig 8:a och 11:a de senaste två VM-turneringarna.

Någon kanske undrar om den trejdeplacerade australiensaren Okulicz. Han har spelat 4 VM på 2000-talet med placeringarna 23-13-28-32, så helt klart en mycket bra spelare en bit under den absoluta toppen. Den högst placerade engelsmannen Smitheram har flera tunga titlar från hemlandets största turneringar och var 6:a på senaste VM. Han slog nu dessutom Richards i rond 20 och hindrade därmed denne från att återta täten.

InläggPostat: fre 06 dec, 2013 17:56 
Styrelseledamot

Intressant att de diskuterar poängskillnad som särskiljningssystem i studion. Ett problem de tar upp är att poängskillnaden ofta visar hur svaga motståndarna varit, men oftast har de bättre spelarna bättre poängskillnad och att inte finns något bättre särskiljningssystem. PJ tycker jag är betydligt rättvisare. Gunnar kan komma att missgynnas rejält av de kör på poängskillnad istället för PJ eftersom han nu får spela mot lirare som Pakorn och andra hårdingar, medan de som kan komma uppåt nerifrån haft betydligt tacksammare motstånd att skaffa bra poängskillnad mot.

InläggPostat: fre 06 dec, 2013 18:40 
Ordlistekommittén

Utmärkt spelat, Gunnar! 12-11 i vinster efter tre dagar och plats 48, vilket skulle ge Sverige en extra plats om två år om det står sig. :D

Piotr Andronowski och Sammy Okosagah spelade en spännande och jämn match som kommenterades via live-tv. Piotr vann med 475-462. Nigel Richards och Komol Panyasophonlert är de enda som har 16 vinster överst i resultatlistan. Nigel har 201 mer i poängskillnad.

Kommentar: Oops, jag trodde att tabellen efter rond 23 var klar, men nu visar den att Gunnar är på plats #57. Jättebra det också! En vinst till, sen har Gunnar relativt sett vunnit flest matcher jämfört med tidigare svenska VM-insatser.

Senast redigerad av bloomsbury fre 06 dec, 2013 20:14, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre 06 dec, 2013 19:55 

Merko: Thanks for the compliment, but I have no plans to start playing Scrabble again (and I regard you as better than me anyway :)); punditry is much more fun :)
Jonissen: I wonder if a countback system could be used rather than spread (with wins in earlier rounds carrying more weight). I don't like spread at all because winning close games is harder than non-close games.
Vannitha will play two 2100+ rated players in the first two games tomorrow, so I hope she sleeps well :)
It's fantastic that Gunnar has gained 130 rating points per day so far. Let's hope it continues :)

InläggPostat: fre 06 dec, 2013 21:12 
Ordlistekommittén

4-4 idag efter massor av blanka och på det hela taget mycket bra brickor - något som behövs eftersom motståndet har varit tungviktare medan jag är en lätt flugviktare i sammanhanget. Det var kul att få möta Pakorn, världsmästare 2009, i rond 21! Tyvärr fick han tre relativt lätta blankfria rullningar (ONLINER, NIGHTIE, LAI(R)ISED) så jag hade ingen chans. Ett intressant läge ur Pakorns synpunkt: Med påsen tom visste han att jag hade CIIRTU? och kunde rulla en åtta genom A, L eller T. Han tänkte som vanligt länge - han använder alltid nästan hela betänketiden - och spelade till slut ett poängmaximerande drag som blockerade läget genom T. Jag hade sett UR(A)nITIC som jag var nästan säker på, men blev lite osäker när han inte blockerade. Jag spelade det till slut och han godkände direkt. Han hade förstås sett min rullning, och att också kunde rulla URa(L)ITIC genom L, och förutsatte att jag båda skulle kunna och skulle hitta de båda orden...

Dagens drag: Jag fick 106 för OVERK(I)Nd över två oranga men hade just hittat REiNVOK(ED) över röd som motståndaren tyvärr blockerade.

Mina rullningar (17):

A(V)IARiES, lUC(K)LESS, (EX)TErNAL, BOATIEs, SHuDDER, ASInICO, AUDITEE, TONEARM, DURIANs, OVERK(I)Nd, WANTERS, V(I)PEROuS, UR(A)nITIC, BlADERS, RoUNDES(T), HORNLET, (C)URTaILS

Motståndarnas rullningar (12):

(N)ATURING, EVENTId(E), GOORIES, rEVIVAL, OUT(S)AILS, ONLINER, NIGHTIE, LAI(R)ISED, SPICILY, QU(I)NIELa, POSTEEN, ORIE(N)TED

InläggPostat: lör 07 dec, 2013 12:28 
Ordlistekommittén

Merko skrev:
Tja, nog finns det ett par till som skulle konkurrera om platserna, kanske främst Marc som nog är bättre än mig.
Enligt rykten på Facebook kommer "vm" att återkomma redan om ett år, även då i Europa, med högre nationella kvoter, fler sistaminutenkvalare och dubbla antalet deltagare. Så vi kanske kan ha fler svenska deltagare oavsett hur det går för Gunnar sista dagen. /Greger

InläggPostat: lör 07 dec, 2013 15:30 
Ordlistekommittén

På plats i Prag är nyazeeländaren Lewis Hawkins, som deltog i kvaltävlingen Last Chance Qualifier i tisdags (plats 27 av 40), den öppna tävlingen Open 1 onsdag-fredag (plats 33 av 46) och Speed Scrabble (3 min/match) onsdag kväll (plats 12 av 15). Han klarade sig alltså bra i alla tre tävlingarna och han är bara 8 år! Vilket framtidslöfte! En artikel om honom finns här (men han blev inte uttagen för NZ som det står i texten).

InläggPostat: lör 07 dec, 2013 18:58 
Användarvisningsbild

spännande nu i livesändningen i sista ronden. Matchen mellan Wiegand och Smitheram kommer att avgöra vem av dem båda som får spela semifinal i morgon tillsammans med Nigel Richards, Komol Panyasophonlert och Sammy Okosagah. Det verkar vara fördel Wiegand...

InläggPostat: lör 07 dec, 2013 19:18 
Användarvisningsbild

Skönt att avsluta med en derbyvinst... bra VM Gunnar, av med hatten!

InläggPostat: lör 07 dec, 2013 20:09 

Congratulations Gunnar on excellent results.

InläggPostat: lör 07 dec, 2013 20:55 
Användarvisningsbild

Sen045 skrev:
Skönt att avsluta med en derbyvinst... bra VM Gunnar, av med hatten!

min imaginära huvudbeklädnad åker också av för Gunnars fina insats!

InläggPostat: lör 07 dec, 2013 21:38 
Ordlistekommittén

3-5 idag efter en jobbig förmiddag med två knappa förluster. Mot Jesse Day rullade jag nära slutet och trodde att jag ryckt ifrån, men han kontrade med trippel-trippeln DELU(s)TEr för 122+5 eftersom jag utmanade. På eftermiddagen kom de fjärde och femte raka förlusterna mot Chris Cree och Tony Leah innan jag till slut fick lättare motstånd i form av tjeckiska Radana Williamsova, som inte vann en enda match. Den matchen var lite läskig eftersom jag fick hemska ställ med massor av A:n och U:n i början samtidigt som hon rullade SANDIEr i drag tre. Hon fick dock för lite poäng för sina drag och fick ta upp *UW. Sista matchen var ett derby mot norska Anlaug Frydenlund som bestod av mängder av utmaningar (jag synade trean NOO som stod, pinsamt) och varsinna rullningar AVOWERs och UNCORKs i mittspelet. Sen fick jag de sista S:n mot slutet och kunde göra ett elakt självupplägg där jag kunde fiska fram PUNIEST två drag senare.

Totalt 15-16 och plats 79/110, något som jag är väldigt nöjd med. Förra gången hade jag 13-21 och plats 96/106, och då mötte jag ändå mycket sämre motstånd - nu mötte jag ingen i det absoluta bottenskiktet förrän de två sista ronderna. Jag har tränat en hel del ord under hösten, och det har gett resultat, men nästan alla VM-spelare är grymt pålästa, mycket mer än jag är. Redan spelarna i mitten spelar flera ord per match som jag aldrig har sett, och toppspelarna spelar riktiga bisarrheter. Jag såg t.ex. skumma GABBROIC på ett bräde idag.

Mina rullningar (12):

BOTTiES, ARtERIA(L), sT(R)ONGER, INJERAS, TREaSURE, KAOLiNe, SIENITE, DEWANIS, OREADeS, sHINGLE, AVOWErS, PUNIEST

Motståndarnas rullningar (14):

RETRYIN(G), ORAnGIE(R), (C)ARRIERS, DELU(s)TEr, METRING, PANAXES, SIAMANG, ELYSIAn, LOgIEST, ATHELIN(G), TEsTUDO, WEANERS, SANDIEr, UNCORKs

Totalt 64 rullningar för mig och 58 för motståndarna på 31 matcher, d.v.s. nästan exakt två rullningar per spelare och match. Jag har förlorat flera matcher trots tre rullningar men också vunnit matcher där motståndaren rullat tre gånger.

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 12:55 
Ordlistekommittén

Oops! Komol fick ??EEMNR som första ställ i semi och inleder med ?REM?EN bort mot röd ruta till höger. Han skulle ha rullat cREwMEN men det blev *cREMwEN! Sammy godkände draget, kanske för att M uppochner liknar W och läste ordet åt fel håll? Lite pinsamt för båda... ;-)

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 13:31 
Ordlistekommittén

Komol Panyasophonlert, Thailand och Nigel Richards, Nya Zeeland möts i finalen, bäst av fem matcher. Klockan 15 startar livesändningen.

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 16:16 

Riktigt kul med livekommentering, synd bara att ljudkvaliteten är så fruktansvärt dålig. :/

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 16:59 

Men nu är det åtgärdat!

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 17:09 
Ordlistekommittén

(J)EU var ett intressant val i den ställningen. Övertydligt, men hur ska man svara på det?

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 17:12 

Mm riktigt fint lägg. Så blockar han SHMOOZER... ^_^

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 17:34 
Styrelseledamot

Världens bästa TV-sport. Vore kul om vi kunde göra något liknande (i mycket mindre format) i Sverige :). Någon kanske skulle vara intresserad.

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 17:43 
Ordlistekommittén

jonissen skrev:
Världens bästa TV-sport. Vore kul om vi kunde göra något liknande (i mycket mindre format) i Sverige :). Någon kanske skulle vara intresserad.

Fast vilka skulle titta? Gustaf, Tonny och kanske min mamma, men vilka mer? Är det värt besväret?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]