Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 20 aug, 2018 15:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny webbansvarig behövs!
InläggPostat: sön 04 dec, 2011 23:03 
Användarvisningsbild

Hej!

Scrabbleförbundets webbsida öppnade sommaren 2004. Då hade jag ägnat min lediga tid under ett par månader till att bygga upp en enkel design, med en ratinglista och lite statistik, samt ett antal informationssidor. Många av texterna stod dåvarande ordföranden Lisa Blohm för.

Nu har det gått 7 år. Jag har under årens lopp lagt till utökad statistik och nya funktioner. 2005 kom möjligheten att utlysa turneringar och ta upp anmälningar via hemsidan. 2007 kom livesändningar. Sedan dess har det bara varit mindre justeringar. En hel del av det jag gjorde 2004 finns fortfarande kvar oförändrat, och faktiskt många av de texter Lisa skrev också. På senare år har det inte skett mycket förnyelse, och idag känns designen inte speciellt tilltalande. Jag har ändå hela tiden tyckt att det har varit roligt, och fått mycket uppskattning (som den fantastiska krukan på SM-middagen!)

När jag började med det här kunde jag ingenting om att bygga hemsidor och databaser. Ändå lyckades jag på något sätt bygga både en hemsida och en databas, som idag innehåller drygt 20 000 matcher, rullningar, ratinglistor, rekord, turneringsanmälningar och en massa annat. Bakom skalet döljer sig ganska "ful" programmeringskod, vilket det lätt blir när man inte kan, men det fungerar hjälpligt.

Tyvärr känner jag inte längre att jag kan fortsätta som ansvarig för den här sidan. Det har blivit dags att tacka för mig. Inte så att jag tänker lämna er, tvärtom hoppas jag kunna få tid att spela mer Scrabble. Men det här tar för mycket tid, och ansvaret för att allt ska funka känns för tungt att bära ensam. Webbsidan har ju under de här åren blivit ett nav i vår verksamhet, som vi är beroende av.

Jag har de senaste åren lagt alldeles för lite tid på den, vilket till exempel innebär att jag knappt ens gör några uppdateringar eller backuper längre. Ett server-haveri (eller att någon av misstag raderar en tabell i databasen) skulle därmed kunna få trista konsekvenser för vår verksamhet.

Nu hoppas jag att någon eller några vill ta över. Fram till årsmötet i maj/juni kan jag tänka mig att vara kvar som huvudansvarig, men jag kan inte helt säkert garantera sajtens fortlevnad ens under den tiden. Det finns en del tekniska och säkerhetsmässiga brister som kräver omfattande åtgärder.

Så nu säger jag tack för mig och välkommen till nya förmågor med idéer för framtiden!

InläggPostat: mån 05 dec, 2011 23:27 
Regelkommittén

Det här är ju ingen blixt från någon klar himmel, Gustaf har ju flaggat lite i ett år åtminstone för att det börjar bli dags att någon annan begriper sig på systemet. Tanken var att vi skulle byta ut systemet som sajten bygger på mot en mer modern variant. Vi var ett gäng som var intresserade av att hjälpa till, men ingen som direkt tog kommandot.

Jag tror ändå att det vore en bra idé, det blir i längden svårt att underhålla en sajt om systemet den är byggd på inte uppdateras ordentligt. En sådan flytt är också ett bra tillfälle att städa upp och rensa i det upp till sju år gamla material som kanske behöver fräschas upp.

Eftersom det inte blev något sist så funderar jag på om man kanske kunde rivstarta det på ett lite mer socialt vis. Om vi är några stycken som kan sätta oss en helg med en bunt datorer så borde vi kunna få till något som åtminstone kommit så långt att vi klarar av att vältra in det i mål. Det viktigaste är väl då kanske att hitta någon som förstår sig på det hemsidessystem vi ska flytta till. Jag har koll på databaser och är bra på att fixa scripts och annat för att flytta och mecka, och jag kan nog dechiffrera eventuell mystisk php-kod också.

Målsättningen som jag ser det bör inte vara att hitta en ny Gustaf, för det är nog orealistiskt, utan att få ett lite mer konsoliderat system där det finns några olika personer som förstår sig tillräckligt bra på det för att kunna göra förbättringar och underhåll på systemet.

InläggPostat: fre 09 dec, 2011 18:47 
Användarvisningsbild

Det uppenbara att göra är väl att tacka Gustaf för ett fantastiskt jobb under all den här tiden :)

Att ha ansvar för att en webplats funkar tycker jag låter jobbigt, men jag skulle lätt kunna haka på ett hack-a-thon i stil med vad Johan beskriver för skojs skull. Do it!

InläggPostat: lör 10 dec, 2011 12:15 
Användarvisningsbild

Kan vi verkligen få ihop en fungerande, ny hemsida på en helg bara, utan något förarbete? Denna helg skulle då innefatta allt från att välja plattform för sidans utveckling till både grafisk, teknisk och innehållsmässig design. Dessutom test av alltihop, för att inte tala om migrering av allt data (om vi inte kan bygga den nya sajten ovanpå den befintliga databasen förstås, vilket kanske är fullt möjligt?) Jag har i år jobbat i ett projekt som har migrerat över ett antal mindre applikationer till en ny, teknisk plattform. Ingen av dem innehåll mer funktionalitet och information än vår hemsida. Ändå gick det åt en hel del tid att få allt på plats.

I grunden är det naturligtvis en massa "hackande" som gör jobbet, men jag tror vi tjänar på att försöka jobba med lite mer struktur och lite bredare. Då kan vi också involvera medlemmar som inte kan programmera, men kan funka som duktiga kravställare och testare av den nya hemsidan. Dessa kan också få i uppgift att passa på att gå igenom alla texter, precis som Gustaf och Johan nämner. En migrering är ett ypperligt tillfälle att göra det.

Det jag skulle kunna åta mig att göra är att samordna och strukturera "projekt ny hemsida" enligt ovan. Det som i övrigt behövs som ett minimum är 3-4 personer i projektets teknikdel och 3-4 personer som jobbar med själva innehållet, testar och ger feedback. Jag ser till att vi får en enkel dokumentation på vad vi ska göra och en gemensam prioritering av olika funktioner. Vad är "Måste"-krav för en första release, vad kan eventuellt vänta till en "version 2" något senare och vad är "bra att ha" som det vore jätteroligt om vi kunde få in på sajten, men kan leva utan ett tag till också?

Jag tänker mig i så fall att vi börjar med att träffas en lördag hela gänget och går igenom just de här sakerna. Då gör vi också en tidplan för resten av projektet som gärna för mig även får innefatta ett hack-a-thon för teknikerna, men som under alla förhålladden ska sluta i en driftsättningstidpunkt. Att jobba tillsammans fysiskt närvarande är alltid roligast, men eftersom vi är utspridda över ett ganska stort land (en del av oss bor t.o.m. i ett annat) så vore det nog värdefullt om vi hade en organisation som gjorde det möjligt att en eller annan kan göra insatser på distans.

InläggPostat: lör 10 dec, 2011 12:19 
Användarvisningsbild

en sak till: Om han till äventyrs är intresserad så tror jag det vore välinvesterade pengar för förbundet att betala resa och ge uppehälle (någorlunda bekväm soffa eller gästsäng :-)) i Stockholm (eller möjligen Uppsala) åt Gustaf vid det första tillfället. Tror det är mest realistiskt att vi håller till här. Att få en del aktiv hjälp åtminstone i början av Gustaf är nog en av de största framgångsfaktorerna i "projekt ny hemsida"

InläggPostat: lör 10 dec, 2011 13:41 
Användarvisningsbild

En projektledare är kanske det som behövs. Jag kommer gärna upp till Stockholm för ett uppstartsmöte och jag kan även vara lite delaktig i det fortsatta arbetet. Men jag kommer inte att ta på mig någon ledarroll, och jag tror att det vore bra om någon annan gjorde det.

Förra året gjorde jag experimentet att starta en IT-grupp, ge alla tillgång till en plattform att bygga på, och ett forum för att utbyta tankar, och sedan väntade jag bara på att den sprudlande kreativiteten i gruppen skulle göra sitt. Lite naivt kanske. Det hände naturligtvis ingenting.

InläggPostat: lör 10 dec, 2011 15:48 
Regelkommittén

Ett problem med IT-gruppen var att den bara "sammanträdde" i ett speciellt privat forum som man var tvungen att komma ihåg att logga in speciellt på, vilket åtminstone jag vanligtvis glömde att göra några veckor i sträck.

Jag tror absolut att det behövs en plan och även val av plattform innan vi träffas, samt en grov uppdelning av arbetsuppgifter. Jag utgick lite i från att nyss nämnda it-grupp faktiskt kristalliserat fram grunderna i en sådan plan.

Det finns olika sätt att organisera sådant här arbete, jag jobbar i ett företag där det inte existerar någon formell projektledning utan varje ingenjör genomför uppgifter på bästa vis och under eget ansvar. Det fungerar enligt min erfarenhet bra när man har att göra med personer som har rätt kompetens och ansvarskänsla. Det fungerar dock inte alls för personer som inte riktigt vet vad de gör eller som har attityden "jag bara jobbar här". I det här fallet när det handlar om frivilliga insatser tror jag att det kan vara kontraproduktivt att ha alltför formell projektledning och att vi åtminstone inte bör uppta värdefull tid med möten. Förberedelser kan ske via webben och då tror jag att vi absolut under en helg kan få till något som inte är putsat och klart men som däremot är en fungerande hemsida där man kan klicka sig runt och där stora delar av funktionaliteten är flyttad. Frivilligarbetets dynamik fungerar enligt min erfarenhet så att det är mycket lättare att avsluta något som baxats till ett funktionsdugligt stadium, än att ta de där första stegen innan man kan se resultat. Småputsandet som brukar vara det mest tidsödande i den här typen av projekt kan göras till och med efter att vi flyttat över den publika sajten till den nya versionen. I det läget är det helt enkelt mycket mer motiverande att lägga tid på att fixa småsaker när resultatet syns direkt och möts av glada tillrop från andra medlemmar.

InläggPostat: lör 10 dec, 2011 16:14 

Jag kan också vara med på ett hörn.

InläggPostat: lör 10 dec, 2011 16:36 
Sekreterare

Jag kan gärna vara testare samt arbeta med att uppdatera innehållet.
Gunnar är gärna med och skriver

InläggPostat: lör 10 dec, 2011 17:04 
Ordlistekommittén

Jag har aldrig programmerat databaser i praktiken men är gärna med som lärling om möjligt.

InläggPostat: sön 11 dec, 2011 13:39 

Jag kan hjälpa till med att testa och skriva.

InläggPostat: mån 12 dec, 2011 13:47 
Användarvisningsbild

Som kommentar till det Johan R. skrev så hade jag inte absolut inte tänkt mig något enormt genomorganiserat "projekt" och tror inte heller att vi behöver någon "projektledare", vare sig jag själv eller nån annan. Det jag däremot tror behövs är lite struktur och planering och någon slags enkel kravlista som kan omvandlas till en dito enkel aktivitetslista som sen används både till att fördela arbetsuppgifter och stämma av progress. Samordning av jobbet helt enkelt. Min erfarenhet av att jobba i olika projekt (med eller utan "situationstecken") är att de flesta deltagare brukar föredra att det finns nån sån slags funktion.

Exakta arbetsformer i övrigt, ambitionsnivå för nya hemsidan, prioritering av krav, vilket skede det är lämpligt att "produktionssätta" o.s.v. är saker jag föreställer mig att deltagarna kommer fram till gemensamt. Det är t ex mycket möjligt att att det är bättre att göra ett visst förarbete med teknisk utredning innan hela gruppen träffas. Vi kan börja med att be Gustaf lägga upp en ny forumkategori (öppen, utan krav på inloggning apropå det Johan skrev. Jag är generellt sett emot allt hemlighetsmakeri och skulle det vara nåt specifikt kring säkerhet som vi behöver ta utan möjlighet för obehöriga att läsa så kan vi säkert ta det via mail) och så får vi fortsätta diskutera/planera där.

InläggPostat: mån 12 dec, 2011 13:57 
Användarvisningsbild

Sen måste det förstås inte vara just jag som tar denna roll. Jag föreslog mig själv eftersom jag jobbar med den här typen av saker. Men det är ingen raketforskning, så vem som helst med lite organisatorisk förmåga och nån vana av planering och att arbeta i grupp med att lösa en gemensam uppgift kan göra det om den känner sig manad. Det är också fullt möjligt att bestämma sig för att köra allt som ett rent "hackarprojekt" med 3-4 programmerare som designar, bygger och testar allt själva. Det är den enda roll som absolut inte kan undvaras när man bygger en applikation av nåt slag. Däremot blir det oftast - min erfarenhet - bättre när man har en lite bredare approach och t ex försöker ha en lite mer genomarbetad kravspec som inte bara är utklurad av väldigt tekniskt förfarna personer.

InläggPostat: mån 12 dec, 2011 15:28 
Användarvisningsbild

Håller med Henrik om att lite förarbete behöver göras innan man kan dra igång något arbete på allvar. Jag ser två saker som man bör göra först:

1. Någon (eller några) med erfarenhet av databaser bör titta igenom vår MySQL-databas. Där ligger alla matcher, spelaruppgifter, turneringar, ratinglistor etc. Innan man börjar bygga upp en ny webblplats som hämtar data därifrån bör man kolla att uppbyggnaden av tabellerna i databasen är vettigt gjord, eller om den bör ändras på något sätt.

2. Någon (eller några) som har lite erfarenhet av publicering på webben bör välja ut den plattform som man ska bygga den nya webbplatsen på. Det finns flera olika öppna och kostnadsfria system att välja på.

Om det finns frivilliga som vill börja med dessa två punkter redan nu så är det bara att säga till.

InläggPostat: mån 12 dec, 2011 16:58 
Användarvisningsbild

Om rätt ska vara rätt och det är väl bra att det ska så var det Johan som först föreslog att tekniska förberedelser behöver göras innan en ev. fysisk hopsamling av folk. Han instämmer säkert också i Gustafs konkreta förslag på sådana förberedelser.

InläggPostat: mån 12 dec, 2011 17:23 
Användarvisningsbild

Jag kan iofs tycka att vi i en ideal värld skulle ha lite input på vad vi vill med den nya hemsidan innan vi tittar på plattformsalternativ. I en ideal värld styr kraven tekniken. I den krassa verkligheten måste man ta lite andra hänsyn. Projekttriangeln (tid - resurser - resultat) känner säkert de flesta av er igen. I vårt fall kan "resurser" översättas med de frivilliga arbetsinsatser olika personer - främst då de programmeringskunniga - är beredda att lägga ner. Även om vi inte kan vänta hur länge som helst med att byta ut vår hemsida (tid), eller tänka oss en hur "mager", ny hemsida som helst (resultat) så är det resurser som kommer att vara den mest kritiska faktorn. Alltså är det antagligen vettigt att låta plattformsvalet styras av främst vad vi tror går snabbast och enklast för oss att utveckla på. Å andra sidan vore det bra om vi hade formulerat åtminstone en del grundkrav för oss själva innan vi börjar titta. Gustaf har tidigare nämnt en hel del kring säkerhet. Det finns förstås vissa funktionella grundkrav (t ex att hela vår databas med turneringar, spelare och matcher ska fungera bra) och så skulle jag önska att vi också kunde formulera några punkter runt grafisk layout och interaktionsdesign.

Jag ser heller inget egentligt fel i att vi försöker vara lite visionära också runt vår nya hemsida och tänka till runt olika saker som skulle läggas in i den och göra den ännu bättre än idag. Typiskt en sån sak man kan göra tillsammans när hela gruppen träffas. Sen får man förstås prioritera och tidsuppskatta och se att en hel del saker inte kan komma med i en första version. Det är inga problem, så länge man inte lovat nåt man inte kan hålla till medlemmarna. Förhoppningsvis kommer det att finnas en del energi kvar till ytterligare förbättringar och påbyggnader hos några stycken i alla fall, även efter driftsättningen. Det är som Johan skriver ofta lättare när man får positiv feedback från användare ("glada tillrop")

InläggPostat: tor 15 dec, 2011 23:01 

Det går inte att nog tacka Gustaf för allt jobb du/han har lagt ned på sajten! Jag tycker att alla funktioner är fantastiska, även om jag inser behovet av moderniserng och stabilisering för att det ska hålla på sikt.

Jag är helt oduglig på allt vad programmering heter och vill inte ta på mig något övergripande ansvar för innehållet på sajten heller. Men ge mig gärna ett par konkreta uppdrag och en deadline (tyvärr beroende av sådana ;) så drar jag gärna mitt strå till stacken.

InläggPostat: tor 15 dec, 2011 23:16 
Användarvisningsbild

Gustaf: Om du kan lägga upp en ny forumavdelning som heter "Ny hemsida 2012" eller nåt i den stilen, så kan vi väl börja så smått med att snacka ett upplägg där. Ingen inloggning eller behörighet, utan en öppen grupp bara. Jag antar att inte mycket kommer att hända före jul/nyår, men vi kan väl se det som en mjukstart?

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 00:31 
Regelkommittén

I den förra vändan så framkom att det tydligen finns ett system som i någon avseende är en vidareutveckling av, eller åtminstone semikompatibelt med det system vi har idag.

Min åsikt är att den nuvarande sajten är helt fantastisk på nästan alla vis, funktionsmässigt är det väldigt lite jag saknar och väldigt mycket som jag skulle sakna om det inte fanns. Som jag ser det är därför de största bristerna följande:
  • Det nuvarande systemet utvecklas inte längre, vi får inte ny funktionalitet gratis, och vad som kanske är värre så kan vi också vara sårbara för säkerhetsproblem.
  • Det är egentligen bara Gustaf som förstår sig på systemet ordentligt, vilket gör att det är en hög tröskel för andra att göra ändringar, underhåll, eller utveckla nya funktioner.

I ljuset av detta tycker jag att fokus bör vara på att med minsta möjliga arbetsinsats flytta nuvarande sida till ett modernt system. Kravspecifikationen, i den mån vi behöver en sådan, bör vara att så mycket som möjligt på den nuvarande sajten bör fungera så snart som möjligt. Men jag är öppen för att vi byter till den nya versionen redan innan exakt all gammal funktionalitet är klar i det nya systemet, så kanske bör vi göra en lista på sådant som absolut måste fungera och sådant som vi kan klara oss utan under en tid.

Min tanke är att vi dels kommer att bli några stycken som har en grundläggande förståelse för sajten, speciellt om vi gör grundjobbet i grupp, och när man väl har den grundläggande förståelsen är tröskeln mycket lägre för att gå in och lägga till någon ny spännande funktion om man har idéer. Dels är tanken att vi genom att snabbt få ut något funktionellt kan tvinga oss själva att fortsätta lägga några timmar nu och då på att i första hand få allt att bli minst lika bra som idag, och sedan förhoppningsvis fortsätta och göra sajten ännu bättre.

Vad gäller krav och önskemål på nya funktioner så har jag inga annat än just uppdaterat system i grunden samt att få fler personer insatta i systemet.

Det finns annat som vore trevligt, exempelvis ny grafisk design och viss omorganisation, och som vi nog i och för sig bör kunna få på köpet om det finns personer med intresse och talang som vill göra detta, men som å andra sidan inte behöver göras samtidigt och som därför inte bör vara ett krav på en ny sajt enligt mig.

InläggPostat: fre 16 dec, 2011 23:27 
Användarvisningsbild

Merko skrev:
Min åsikt är att den nuvarande sajten är helt fantastisk på nästan alla vis, funktionsmässigt är det väldigt lite jag saknar och väldigt mycket som jag skulle sakna om det inte fanns.

Tack, det var trevligt att höra. Fast lite skulle jag se det som ett misslyckande om man skapar en helt ny webbplats som ser precis likadan ut som den 7-8 år gamla. Några nya idéer bör det väl finnas, hoppas jag.

Henrik.J skrev:
Gustaf: Om du kan lägga upp en ny forumavdelning som heter "Ny hemsida 2012" eller nåt i den stilen, så kan vi väl börja så smått med att snacka ett upplägg där. Ingen inloggning eller behörighet, utan en öppen grupp bara. Jag antar att inte mycket kommer att hända före jul/nyår, men vi kan väl se det som en mjukstart?

Jag gör det

InläggPostat: ons 21 dec, 2011 00:35 
Regelkommittén

Gustaf skrev:
Merko skrev:
Min åsikt är att den nuvarande sajten är helt fantastisk på nästan alla vis, funktionsmässigt är det väldigt lite jag saknar och väldigt mycket som jag skulle sakna om det inte fanns.

Tack, det var trevligt att höra. Fast lite skulle jag se det som ett misslyckande om man skapar en helt ny webbplats som ser precis likadan ut som den 7-8 år gamla. Några nya idéer bör det väl finnas, hoppas jag.

Jag tror man får ta det i steg. Första steget är att fler personer blir involverade och har kommit över tröskeln för att bygga på sajten. Nästa steg blir att lägga till nya saker. Sedan är det nog väldigt osannolikt att vi inte skulle lyckas stoppa in några små förbättringar direkt också för den delen. Den jobbigt sorterade namnlistan när man anmäler sig känns som en bra kandidat. :-)

Man kan väl tänka sig några olika scenarier som kan inträffa:
1. vi börjar på en ny sajt som ser nästan likadan ut som den nuvarande och
1a sajten blir funktionell men aldrig ens riktigt klar och sämre än den nuvarande
1b sedan är det ingen som orkar göra mer och inget mer händer
1c med tiden utvecklar vi den vidare med nya funktioner och ny design
2. vi börjar göra en ambitiös ny sajt och
2a den blir mycket bättre än den gamla
2b vi tröttnar halvvägs och sajten kommer aldrig i användning

Det scenario jag är mest rädd för är 2b som känns som en fälla som slagit till förut. Scenario 1a tycker jag känns mycket mindre sannolikt, min erfarenhet är att om man väl får ut något användbart så går det att hitta den där energin för att slutföra det också. Scenario 1b tycker jag redan det vore ett stort framsteg gentemot nuläget i och med att vi inte skulle bli så beroende av en enda person. Scenario 2b är kanske bättre än något av de andra, men hur mycket bättre än 1c är det egentligen?

Enda anledningen till att ha högre ambitionsnivå som jag ser det är att det kan vara mer inspirerande och engagerande att göra något som är bra. Men då menar jag att det som ska styra är vad de frivilliga själv brinner för att göra, snarare än en kravspecifikation som andra sätter upp. Så om någon prompt vill göra ett nytt avancerat system med realtidsgrafer för pågående turneringar så tycker jag att den personen är välkommen även om det inte är det jag skulle prioritera, men jag vill inte att någon ska känna att det är ett tvång att göra någon "tråkig" men allmänt efterfrågad förbättring gentemot dagens system.

InläggPostat: lör 04 feb, 2012 20:40 
Sekreterare

Väcker tråden till liv och undrar om vi har någon som är intresserad av att vara projektledare.

InläggPostat: sön 05 feb, 2012 13:37 
Ordlistekommittén

Det verkar som om vi just nu inte har någon med rätt kombination av tid, tekniskt kunnande, och driv för att kunna komma igång med bytet till en ny plattform.

Den sida vi har tycker jag ändå fungerar bra. Istället för att byta plattform kanske vi kortsiktigt kan låta de som anmält intresse för att jobba med sajten få möjlighet att underhålla den befintliga sajten - även om sajten på sikt riskerar att stagnera om den tekniska lösningen har brister (det kan jag inte bedöma, men jag litar på Gustaf).

InläggPostat: sön 05 feb, 2012 14:39 
Användarvisningsbild

Jag skulle verkligen rekommendera att vi byter från det uråldriga system vi har idag. Ett problem med dagens system är att editorn för att skriva in texter inte fungerar i moderna webbläsare, så man får sitta och knacka in html för alla länkar, bilder, radbyten etc. Det gör att det blir väldigt svårt att engagera vem som helst i att skriva.

InläggPostat: sön 05 feb, 2012 15:24 
Ordlistekommittén

Gustaf skrev:
Jag skulle verkligen rekommendera att vi byter från det uråldriga system vi har idag. Ett problem med dagens system är att editorn för att skriva in texter inte fungerar i moderna webbläsare, så man får sitta och knacka in html för alla länkar, bilder, radbyten etc. Det gör att det blir väldigt svårt att engagera vem som helst i att skriva.

Visst är det en nackdel, men som en tillsvidarelösning tycker jag det är bättre än att ingenting händer.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]