Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 29 maj, 2017 13:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Redigeringsproblem
InläggPostat: tor 19 mar, 2015 01:13 
Ordlistekommittén

Hej! Kan nån mer tekniskt kunnig förklara och förhoppningsvis fixa till så att det går att redigera som vanligt på sajten? När jag loggar in som webbadmin och klickar på redigera-knappen syns ingen text att redigera. Och när jag försöker redigera via Admin-sektionen har alla å, ä, ö och andra specialtecken ersatts av en romb med ett frågetecken i. Om jag sedan sparar text ersätts de tecknen av ännu mer skräptecken som får rättas manuellt. Vad har hänt? Har vi inte passerat den tid när åäö ställde till problem...

Senast redigerad av bloomsbury sön 22 mar, 2015 00:36, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Skräptecken på sajten
InläggPostat: tor 19 mar, 2015 10:04 
Ordförande

Jag skall ta och kolla på det, hoppas kunna lösa detta under dagen.

Vilken sida försöker du redigera förresten genom Webbadmin-funktionen? Det funkar fint för mig, förutom sidan "Om Scrabbleförbundet" som jag inte lyckats ändra på ett bra tag. Vad det beror på vet jag inte.

/Roland

InläggPostat: tor 19 mar, 2015 10:28 
Ordförande

Nu hoppas jag att det skall fungera igen.

InläggPostat: tor 19 mar, 2015 14:01 
Ordlistekommittén

Som webbadmin var jag inne på flera sidor under menyvalet "English Scrabble". Det gick bra ett tag att redigera men efter några Spara-klick blev rutan med text helt tom. Har inte kollat hur det ser ut nu dock.

InläggPostat: tor 19 mar, 2015 17:38 
Användarvisningsbild

Det finns en funktion som förhindrar att man redigerar en sida som någon annan har öppen. Ibland blir en sida fast i "öppet läge" och då kan man inte komma åt att ändra den. Jag minns att jag har löst det någon gång genom att ändra en flagga manuellt i databasen.

InläggPostat: tor 19 mar, 2015 19:35 
Ordlistekommittén

Nu ser det ut som vanligt om jag går in via Admin-sektionen, åäö funkar, så där går det att redigera. Men för mig är det fortfarande helt tomt i rutan Brödtext om jag försöker redigera en sida direkt på sajten. Det är samma i både Chrome och Internet Explorer. Konstigt!

InläggPostat: fre 20 mar, 2015 22:32 
Ordlistekommittén

Och nu funkar det inte att redigera via Admin-sektionen heller. Jag kunde skapa och publicera en notis om nya Scrabble-vm, men när jag försöker redigera notisen igen är det bara tomt i formuläret. Hoppas detta går att fixa!

Inläggsrubrik: Re: Redigeringsproblem
InläggPostat: lör 28 mar, 2015 11:47 
Ordlistekommittén

Är det fler som inte kan redigera notiser och webbsidor på sajten? Jag får bara upp tomma redigeringsfält när jag försöker göra det som webbadmin och så har det varit i snart tio dagar. Via Admin-sektionen kunde jag i alla fall redigera några webbsidor nyss, men det går inte att redigera befintliga notiser (news items) där heller.

Inläggsrubrik: Re: Redigeringsproblem
InläggPostat: lör 28 mar, 2015 17:12 
Användarvisningsbild

Jag tog en titt i databasen, och det är faktiskt så att sedan ett par år tillbaka är det bara du och Roland som redigerar sidor. Så det är nog ingen annan som kan svara på din fråga. Men när jag nu provar att redigera så går det inte nej.

Som jag har påpekat tidigare så är det förvånande att någonting överhuvudtaget fungerar här längre. Jag gjorde sajten 2004, och strax efter lades tyvärr utvecklingen av mjukvaran ner. Så det är 11 år gammal kod här nu. När servrar och databaser uppdateras och serverspråken kommer i nya versioner så upphör ibland gammal kod att fungera.

Det enda positiva är väl forumet, som ligger på en egen plattform. Här kommer det fortfarande uppdateringar regelbundet (det var dock ett tag sen det installerades någon).

Den enda vettiga lösningen på redigeringsproblemet är förstås att bygga en ny sajt från grunden. Om nu någon har lust.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]