Förstasidan arrow Rating & resultat arrow Ratinglista arrow Hur ratingen fungerar

Ratinglista
indent Ratingkrav
indent Hur ratingen fungerar
indent Ratingändringar
 Matchstatistik
 Administrera

Hur ratingen fungerar   Skriv ut

Nya spelare går in på 1000 i rating, och sen ökar ens rating för varje vinst och minskar för varje förlust med ett belopp som beror på skillnaden i rating mellan en själv och ens motståndare.

Man utför dock inte dessa uträkningar efter varje match, utan först efter en hel tävling. När en spelares rating ska ändras efter en tävling så räknar man först ut hur många matcher den spelaren borde ha vunnit med tanke på motspelarnas rating, och så jämför man med hur många matcher spelaren verkligen vann. Skillnaden, multiplicerad med 10, avgör hur spelarens rating ska ändras. Så om t.ex. en spelare borde ha vunnit 3,13 matcher (borde-värdet är inte nödvändigtvis ett heltal) men vann hela 4 matcher så är skillnaden 0,87. Multiplicerat med 10 ger det 8,7 och ratingförändringen blir +8,7.

Verkar det krångligt? Detta är bara början!

En spelare som är nybörjare i Scrabbleförbundet kan ju mycket väl vara en slipad spelare, med många matcher på Internet bakom sig. Men han kan också verkligen vara en nybörjare. Det kan också vara så att någon som inte har spelat på länge är en väsentligt bättre eller sämre spelare än vad ratingen utvisar. För att komma tillrätta med det använder vi spelarnas rating EFTER turneringen, som mått på deras spelstyrka INFÖR turneringen. Det är alltså en spelares rating EFTER turneringen som kommer att påverka hur mycket dennes motspelare går upp eller ner i rating. Detta låter kanske som en omöjlighet, men matematiskt är det fullt möjligt. Knepet är att utföra beräkningarna i många små steg, tills allas rating har "ställt in sig" på rätt nivå.

En vanlig fråga här är om det verkligen räcker att bara titta på HUR MÅNGA matcher man vann. Spelar det inte roll vilka av matcherna man vann? Nej, faktiskt inte. Om man möter en spelare med hög rating och en spelare med låg rating och vinner en av de två matcherna så får det samma resultat oavsett vilken av matcherna det var man vann. Om man vann mot den högt rankade spelaren så får man en rejäl skjuts uppåt av det, men i gengäld så får man en rejäl skjuts neråt av att man förlorade mot den lågt rankade spelaren. Vinner man istället mot den lågt rankade spelaren så åker man bara lite uppåt av det, och så åker man bara lite neråt av att man förlorat mot den högt rankade spelaren. På motsvarande sätt tar det hela ut varann oavsett vilka motståndare man har mött.

Det är endast skillnaden i rating som avgör hur stor chans en spelare anses ha att vinna över en annan. Oavsett om det är två mycket duktiga spelare eller två mindre duktiga spelare som möter varandra så antas den spelare som har 9 högre i rating ha 54% chans att vinna över sin motspelare, så i ett sådant möte anser ratingsystemet att spelaren med högre rating bör vinna 0,54 matcher och spelaren med lägre rating 0,46 matcher.

Om spelaren med högre rating vinner ett sådant möte har denne vunnit 1 hel match istället för bara 0,54 matcher, dvs. 0,46 matcher för mycket och går därför upp 4,6 i rating, medan motspelaren går ner 4,6. (Men eftersom det är spelarnas rating EFTER turneringen som används kommer siffrorna dock inte att bli exakt dessa).

Varför anses då spelaren med högre rating ha just 54% chans att vinna i detta fall? Jo, det är det värde 9/100 (ratingskillnaden genom hundra) har för fördelningsfunktionen för den standardiserade normalfördelningen. Den funktionen hittar man i tabellsamlingar under namnet Φ(x).

Avrundning

Uträkningarna sker med fyra decimaler, resultatet avrundas alltid till två decimaler. På många ställen på weblatsen redovisas ratingen sedan som avrundad till heltal, för läslighetens skull.

Teori

Modellen bakom detta är att varje spelare har en inneboende brahet (approximerad av ratingen) kring vilken den brahet som spelaren visar upp i en enskild match varierar enligt normalfördelningen. Den som får ur sig mest brahet i en viss match vinner matchen.

Senast uppdaterat ( 2010-02-07 )