Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Övrigt arrow Spelräknare ger koll på spel och klockor

Spelräknare ger koll på spel och klockor  2004-09-22

Scrabbleförbundets spel och schackklockor har ibland varit lite svårspårade. Med den nyskapade spelräknaren ska det bli bättre ordning.

Förbundet har sammanlagt 19 schackklockor, varav de flesta i nuläget finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Antalet bräden är osäkert, men det lär röra sig om åtminstone 40 stycken. Det har dock inte alltid varit så lätt att veta var spelen och klockorna befinner sig, vilket försvårar i onödan för arrangörer. Desssutom är det givetvis olyckligt att vi i nuläget faktiskt inte vet exakt hur många kompletta spel som finns.

Därför har Gustaf Bergström tagit fram en spelräknare, som gör det enkelt för alla att tala om ifall de har spel och klockor och också se var spelen och klockorna finns. Det här blir ännu viktigare när utrustningen sprids på fler orter än tidigare och tillgången på spel i exempelvis Stockholm - där det tidigare ofta funnits ett överskott på spel - inte blir så stor som tidigare.

För att spelräknaren ska fungera, är det förstås viktigt att alla som har förbundsspel och klockor går in och noterar det i spelräknaren och också kommer ihåg att ändra detta när utrustningen flyttas till någon annan - tillfälligt eller permanent.

När du lägger in information ska du också ha med e-postadress och telefonnummer, så att arrangörer som behöver ha tag på utrustningen lätt kan få tag på dig. De uppgifterna är inte synliga för alla, utan bara för administratörer av sajten.