Förstasidan arrow Vad är Scrabble? arrow Utrustning

Vinnartips
 Scrabble i världen

Utrustning   Skriv ut

För att spela Scrabble enligt Scrabbleförbundets regler behöver du:

• Givetvis ett Scrabblespel! Helst ska det vara ett från 2002 eller senare. Det året lanserades en ny upplaga av spelet. Men äldre varianter duger, bara man kommer ihåg att poängen på Z numer ska vara 10 poäng och att C är värt 8 poäng. Tidigare var det tvärtom. Även många upplagor av Alfapet före 1994 fungerar utmärkt att spela Scrabble med. Kontrollera att brickuppsättningen stämmer överens med dagens spel. De går dock inte att köpa. Sedan 2004 finns även ett Scrabble i fickformat med magnetiska brickor. Notera att de spel som i dag säljs under namnet Alfapet inte går att spela Scrabble med, skillnaderna mellan spelen är för stora.

Obs! Under 2014 upphörde Mattel med att tillverka svenska Scrabblespel! Scrabbleförbundet har köpt in ett lager som förhoppningsvis räcker i många år framåt.

• Schackklocka behövs för att hålla koll på speltiden. Klockan ska fortsätta att ticka efter det att tiden har gått ut, eftersom man efter full speltid får fortsätta att spela lite till, men får poängavdrag.
  • Svenska akademiens ordlista (SAOL) är ett måste för att kontrollera vilka ord som är godkända. Det är trettonde upplagan av SAOL som gäller och då helst fjärde tryckningen som är den senaste. På tävlingar kompletteras SAOL med förbundets egen tilläggsordlista (pdf-fil) samt den gällande ändringslistan (pdf-fil) med kända ändringar. Det finns också en elektronisk version av den kompletta tävlingsordlistan som arrangörer får tillgång till. Alternativt kan man använda den officiella elektroniska versionen av SAOL som heter SAOL Plus (version 1.0.1).
  • Protokoll och penna behöver spelarna för att kunna hålla ordning på dragpoäng och löpande poängställning. Här följer några varianter av protokoll:
    - Greger Nässéns protokoll i Word-format och pdf-format med särskilda kolumner och rutor för poängavdrag och -tillägg.
    - Gregers förenklade protokoll i Word-format och pdf-format. De saknar avslutande rutor för poängavdrag och -tillägg, och kan till exempel användas på tävlingar där spelare lämnar in en gemensam matchrapport (se nedan).
    - Monika Danielsson har skapat ett mer traditionellt protokoll med lite större bokstäver att stryka. Det kan laddas ned i pdf-format här och i fler format på Per Starbäcks sidor om svenskt Scrabble.
    - Gregers protokoll för engelskt Scrabble finns i Word-format och pdf-format. Även av dessa finns enklare versioner i Word-format och pdf-format.

Annan utrustning som kan vara bra att ha:

• Separata stryklappar. Det är bra om du lär dig att hinna med att bocka av bokstäverna som spelas. Under slutspelet kan det vara mycket viktigt att veta vad som finns kvar i påsen eller på motståndarens ställ. Det brukar dock finnas avbockningslistor på de protokoll som används på tävling. Dessa stryklappar i pdf-format är skapade av Monika Danielsson. Greger har skapat följande stryklappar för "tile tracking" på engelska.
  • Matchrapporter. När man spelar internationellt på engelska förväntas spelarna nästan alltid ta med sig egna protokoll. Efter avslutad match lämnar spelarna istället en gemensamt godkänd matchrapport till sekretariatet. Greger har tagit fram matchrapporter på svenska (Word och pdf) och engelska (Word och pdf).
  • Miniräknare är ingen nödvändighet när man spelar Scrabble, men ett tillåtet hjälpmedel för den som vill.
Senast uppdaterat ( 2015-08-24 )