Förstasidan arrow Vad är Scrabble? arrow Alternativa spelformer

Vinnartips
 Scrabble i världen

Alternativa spelformer  2004-08-18

Att tävlingsscrabble är en kamp mellan två spelare med varsitt brickställ och 30 minuter till förfogande att göra sin drag behöver ju inte stoppa fantasin när det att i mer lekfulla sammanhang pröva andra varianter. Det här är några former som testats av olika spelare genom åren:

Snabbscrabble - Som originalet i allt utom att betänketiden dras ner till 20 minuter per spelare. Motsvarar ganska bra en match på någon av scrabblesajterna med 15 minuters betänketid. Har använts bl.a. för att spela kvällstävlingar, där den kortade tiden gör det möjligt att få in åtminstone en rond till i spelprogrammet

Parscrabble - Ni spelar två och två mot varandra. Antingen med gemensamt eller varsitt brickställ för varje par. Man kan bestämma att paren får överlägga fritt om vilket drag som ska spelas, eller att de inte får överlägga alls.

Öppet scrabble - En mycket intressant strategisk utmaning. 14 brickor dras initialt och läggs öppet på bordet. Eventuellt kan blanka brickor läggas tillbaka i påsen. Därefter läggs resterande 86 brickor upp på bordet i en rad ur vilken spelarna efter lagda drag hela tiden tar nya brickor från vänster till höger. Bland de fjorton startbrickorna drar sedan spelarna 7 var enligt följande: 1-2-2-2-2-2-2-1. Den som har fördel får antingen välja att börja eller dra första brickan. Spelarna lägger upp sina respektive 7 brickor framför sig på bordet så att de är synliga för motståndaren. Därefter spelar man på vanligt vis. En något längre betänketid kan övervägas; Ni kommer snart att upptäcka att de taktiska övervägandena som tillkommer när man kan förutse vilka brickor som kommer härnäst är en stor utmaning. Kan motspelaren t ex få ihop en rullning i nästa drag om jag själv lägger 4 brickor i det här draget?

Temascrabble - Man kan komma överens om att vissa ord eller kategorier av ord ger extra bonuspoäng; t ex 10 poäng för alla djur

Simultanscrabble - En spelare spelar flera matcher samtidigt mot ett gäng andra spelare som sitter uppradade vid varsitt bräde. Garanterat inget för stresskänsliga!

Anagramscrabble - Spelas en del bland engelska spelare. Du får lägga bokstäverna i vilken ordning du vill, så länge de utgör ett anagram av ett godkänt ord. (T ex ASTERIN istället för STEARIN) och eventuella hakningar också är godkända ord eller anagram av godkända ord

Böjningsscrabble - Godkänn även uppslagsordens böjningar! Bör ge ett öppnare spel med fler rullningar. September 2007 kommer SAOL13 på CD där ett mycket stort antal böjningsvarianter kommer att finnas med.

Andra former - Man kan använda brickorna i sitt scrabblespel på andra sätt också. Det går t ex att göra en variant av det roliga men numer ur handeln utgångna spelet Boggle: Dra 16 brickor och lägg dem i en kvadrat på bordet (Det kan vara idé att ta bort brickor som X och Z och sätta ett minimumantal vokaler som måste finnas med i draget). Spelarna ska sen under 3 minuter försöka finna så många ord som möjligt som kan bildas genom att gå genom kvadraten  i ordning.