Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Tävlingar arrow Inger Wingård ny svensk mästare

Inger Wingård ny svensk mästare  2014-11-02
Efter en lång och intensiv SM-helg i Göteborg så har en ny svensk mästare korats. Inger Wingård från Enköping kunde, efter 13 vunna och en oavgjord match, ta hem den åtråvärda vandringspokalen och guldmedaljen. Inger har sedan tidigare tre SM-silver och ett SM-brons. Hon vann den sista och helt avgörande machen mot Jonathan Ljungberg från Göteborg. Jonathan slutade därmed på tredje plats. Gunnar Andersson från Solna tog hem silvermedaljen.

Årets Scrabble-SM hölls på Donnergymnasiet i Göteborg och lockade totalt 77 deltagare från hela landet och även från Finland.

Priset till bäste rullare gick till Gustaf Gimstedt som lade ut totalt 22 rullningar under turneringen: InvÄNTA, heDERSA(M), TELNINg, sTR(E)TCHA, RÅDsLAG, (S)aLPETER, FIL(T)RErA, LJUSTeR, OSvENSK, DET(O)NERA, FLOTTIg, a(S)TEROID, KASTrER(A), SPUNNIT, BENsKAD(A), NO(T)STÄLL, (B)ORDSbEN, SPORTIG, rEALIST, MELANIN, LANTRaS, LÖpANDE och (K)VaLSTER

Pris för bästa prestation i förhållande till ingångsrating gick till Louise Wikström från Linköping.

Pris för bästa spelare (icke-debutant) med ingångsrating under 1000 gick till Svante Berg från Göteborg.

Ny ägare till nertzen, ett vandringspris till bäst placerade debutant sedan förra SM, blev Niclas Malmefeldt från Solna som hamnade 60:e plats.