Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Tävlingar arrow Johannes Åman Pohjola svensk mästare

Johannes Åman Pohjola svensk mästare  2016-11-06

Scrabble-SM avgjordes under allhelgonahelgen. Efter två och en halv dag stod det klart att årets svenska mästare heter Johannes Åman Pohjola. Silvret gick till förra årets mästare Björn Ericson medan bronset gick till Martin Bender som länge ledde tävlingen.

Tävlingarna hölls i Solna i Ulriksdalsskolans perfekta lokaler. Deltagarantalet var 65. Inför sista ronden hade Johannes och Martin båda 12 segrar, medan flera stod på elva segrar. Sista matchen var herre-på-täppan, det vill säga att ettan möter tvåan, trean möter fyran och så vidare. Johannes och Martin möttes därmed i sista ronden i en match som var direkt avgörande för vem som skulle ta hem titeln. Johannes vann med 397 mot 331 och därmed var guldet hans.

Johannes var slutligen ensam på 13 segrar av 16 möjliga. Tvåan Björn och trean Martin hade båda 12 segrar, men Björn hade drygt 200 PJ-poäng (särskiljningspoäng) mer och tog därmed hem silvret. Fyra var Jonathan Ljungberg som var bäst av dem som hade 11 segrar.

Utöver vandringspokal, medalj, blommor och valfritt pris från det välfyllda prisbordet, fick Johannes som traditionen bjuder ett vandringsdjur uppkallat efter sig. Det nya djuret är en kolibri, vilket ingen av deltagarna i gissningstävlingen skrivit. Kolibrin Johannes bor hos Johannes tills han förlorar en tävlingsmatch. Då lämnar han över den till vinnaren som i sin tur lämnar den vidare när han förlorar en match. Från och med i år vandrar djuren i fem år innan de återgår till sin namne.

Rullningstävlingen vanns av Tommy Vaske som rullade 19 gånger, vilket motsvarar 1,19 rullningar per match. Han rullade PÅLuRAD, INRIStA, KURSERA, pOLISI(Ä)R, (K)ROGNOtA, FUNDERA, nEr(S)OTAD, STeN(S)TOD, SÅNGARe, *LANTBOD, tAGETES, IShALKA, OMSKOlA, RISTARe, (T)RETTIEn, KRANBIL, RASTLös, KINDPUS(S) och sILLAKE.

Nertzen, det vill säga priset för den bästa av dem som debuterat sedan förra årets SM, gick till Andreas Ek.

Ett stort tack till alla arrangörer och deltagare för ett lyckat SM!