Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Övrigt arrow Sammanfattning av årsmötet 2017

Sammanfattning av årsmötet 2017  2017-04-02
Scrabbleförbundets årsmöte hölls 2/4 2017 och hade elva deltagare, varav fem på plats i Solna och sex på distans.

Styrelsen fortsätter i samma sammansättning som tidigare, med undantaget att Emil Ödegaard Jacobsson avgår. Revisorer, tävlingskommitté, regelkommitté och valberedare omvaldes.

Vid genomgången av protokollet från föregående årsmöte diskuterades framför allt motionen angående att övergå till 25 minuters speltid per spelare istället för nuvarande 30. Årsmötet 2016 beslöt att utreda frågan. Nu kunde konstateras att det varit mycket tyst i frågan. Ett par deltagare på årsmötet uttryckte önskan om övergång till den kortare speltiden. Åsa Florholm och Erik Elvers fick i uppdrag att väcka liv i diskussionen.

Gällande budgeten kan nämnas att det planeras ett brickinköp under året. Ett prov har erhållits och ratats och nu väntar styrelsen på provbrickor från ett annat företag.

Den enda inkomna motionen kom från Pia Mattsson och var ett förslag på att införa ett enhetligt system för rullningspriset. Motionen avslogs med rösterna tre för, sex mot och en nerlagd röst. Årsmötet beslöt att gå igenom råden för arrangörer och att där lägga till om att vid turneringsstart nämna ifall det är rullningstävling och i så fall vilka kriterier som gäller.

Som övrig fråga diskuterades det minskande antalet spelare och förslag på vad man kan göra för att få fler nya med. Gerd Forss och Pia Mattsson ska fundera på saken tillsammans med andra frivilliga som kommer efterfrågas.

Protokollet läggs upp efter att det blivit justerat.