Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Tävlingar arrow Paul Eberhardsson svensk mästare 2017

Paul Eberhardsson svensk mästare 2017  2017-11-05

Årets Scrabble-SM avgjordes under allhelgonahelgen i Finland. Ny svensk mästare är Paul Eberhardsson, medan silvret gick till Martin Bender och bronset till Henrik Johansson.

För första gången spelades Scrabble-SM i Finland i Esbo, som är Helsingfors västra granne. Utanför konferenscentret Hanaholmens fönster öppnade sig skärgårdsvyerna som novembersolen strålade över.

De 47 deltagarna spelade totalt 16 ronder under helgen. Ledarvästen innehades av bland annat Johan Berner och Johan Rönnblom innan Paul Eberhardsson övertog den.

Inför sista ronden var det klart att titeln skulle gå antingen till Paul eller till Martin Bender. Henrik Johansson hade också säkrat en plats på pallen, men hade inte chans på guldet. Sista matchen var herre-på-täppan (ettan möter tvåan, trean möter fyran osv). Paul och Martin möttes, medan Henrik mötte Jonathan Ljungberg. Paul slog Martin och kammade därmed hem guldet med 14 segrar medan Martin stannade på 12 och tog silvret. De enda som slog Paul var Anna Andersson och Martin (första gången han och Paul möttes).

Henrik förlorade sin match och blev därmed trea på samma antal segrar som tvåan Martin, men med 399 PJ-poäng (särskiljningspoäng) färre.
Strax under pallen hamnade Jonathan Ljungberg som slutade fyra - för fjärde gången. Jonathan stod också för den mest ovanliga rullen då han använde blank som Q i TEqUILA.

Svenske mästaren Paul fick förutom äran, bucklan, en medalj och ett valfritt pris från det välfyllda prisbordet ett vandringsdjur uppkallat efter sig. Elritsan Paul, egenhändigt designad och sydd av Gerd Forss, åkte med Paul hem och bor hos honom tills någon vinner över Paul i en tävlingsmatch.

Rullningstävlingen vanns av Johan R. Han rullade 19 gånger, vilket var 1,19 i snitt. Hans rullningar var KNATTRa, INAKTIv, sUrFN(I)NG, OVANdEL, dOSSIER, OUTSiDE(R), SVENSKA, fINGErA, (T)RAvBANA, pROTEST, NaUTISK, AKANTuS, *STIMULI, STREBeR, uRMINN(E)S, SORtERA, ENrUSKA, TaGANDE och SKOLNIN(G).

Det var första gången SM spelades med SAOL 14 som rättesnöre. Under helgen rullades 14 rullningar som inte var godkända i SAOL 13, bl.a. DYNGRAK, EPILERA, HIPSTER, SPARANDE och passande nog FINLAND. Fyra rullningar som utrangerats slank också igenom: *SIARORD, *NATTMÅL, *SENTIMA och *ALLTSEN. Totalt rullades det 453 gånger på de 368 matcherna.

De flesta spelarna deltog i den fina kvällsfesten med god mat och trevligt program. Kvällens värdar var Gerd och Mikael Forss. Festen gästades av drottning Silvia och Arja Saijonmaa, som gestaltades av komikern och skådespelaren Christoffer Strandberg. Åsa Florholm hade skrivit en historia där alla de nya fembokstavsorden var med i alfabetisk ordning och den lockade till många skratt. Det gjorde även Anita Mansnerus och Gerds nyskrivna version av sången I Medelhavet som alla sjöng tillsammans. Det gemensamma programmet avslutades med Frida Andersson och Lauri Schreck, som underhöll med finstämd musik.

Efter avslutad turnering kände sig en del för stunden mätta på Scrabble, medan andra lär ha tagit sig en eller flera återställare (matcher) redan på hemvägen. I år var det fler än vanligt som hade en lång resväg och därför hade mycket tid att tillsammans minnas fina ord, älta missade rullningar och fundera på kommande turneringar och nästa SM.