Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Övrigt arrow Årsmötet 2018-03-28

Årsmötet 2018-03-28  2018-04-01

Scrabblförbundets årsmöte hölls 28/3 2018 och hade 9 deltagare, varav fya på plats i Solna och sex på distans.

Styrelsen har ändrat sammansättning och tidigare ordförande Roland Olsson och ledamoten Jonathan Ljungberg har avgått. Ny ordförande är Anna Andersson, ny sekreterare är Gerd Forss och Monica Ringheim sitter kvar som kassör. Revisorer och tävlingskommitté omvaldes. Henrik Johansson har lämnat valberedningen och valberedningen består nu av Roland Olsson och Åsa Florholm. Vid genomgången av protokollet från föregående årsmöte, diskuterades framför allt motionen att övergå till 25 minuters speltid per spelare istället för nuvarande 30.

Årsmötet avslog motionen med tillägg; att en motion kan lämnas in till 2019 med förslag om att det ska vara upp till varje arrangör att välja hur länge matcherna ska spelas.

Senare samma dag kom Erik Elvers in med en motion med detta tema.

De förändringar som påverkat budgeten för 2018 är inköp av spelbrickor och Svenska akademiens ordlista.

Som övrig fråga 2017 diskuterades det minskande antalet spelare och förslag på vad man kan göra för att få fler nya med. Gerd Forss och Pia Mattsson ska fundera på saken tillsammans med andra frivilliga som kommer efterfrågas. I årets möte konstaterades det att i Finland ökar deltagande för att Gerd håller kurser i Scrabble men att tillväxten är sämre i Sverige mycket på grund av att det inte finns tid och ork att locka till sig nya medlemmar. Protokollet läggs upp efter att det blivit justerat.