Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Tävlingar arrow Jonathan Ljungberg nykorad svensk mästare

Jonathan Ljungberg nykorad svensk mästare  2018-11-04
sm2018-palltrion-369px.png
Under allhelgonahelgen spelades Scrabble-SM i Göteborg med 45 deltagare. Det var 20:e gången SM hölls. Ny svensk mästare är Jonathan Ljungberg. Silvret gick till Sebastian Boukachabia och bronset till Gunnar Andersson.

SM spelades i Freinetskolan Bild & Form högst uppe i Masthugget. Mästerskapet avgjordes under två och en halv dag i totalt 16 matcher.

Årets SM var speciellt så tillvida att det var tjugonde gången som SM anordnats. Jubileet firades på lördag eftermiddag med tårta och sång i samlingssalen som dagen till ära pryddes av serpentiner och ballonger. Greger Nässén har deltagit i alla 20 mästerskapen! Hela tre spelare har deltagit i alla SM utom ett: Nils Berner, Johan Rönnblom och Lisa Blohm.

I år var spelsystemet Monrad i alla matcher, dvs ingen avslutande herre-på-täppan (vilket är att ettan möter tvåan, trean fyran osv). Inför sista matchen låg Jonathan ensam på 12 segrar, medan Sebastian och Gunnar hade 11 segrar. Fem spelare stod på 10 segrar. Jonathan och Sebastian vann sina matcher, medan Gunnar förlorade sin.

Guldet gick därmed till Jonathan som var ensam på 13 segrar. Silvermedaljören Sebastian hade 12 segrar, medan bronset gick till Gunnar som hade 11 segrar och 189 PJ-poäng (särskiljningspoäng) fler än fyran Johan Rönnblom på lika många segrar.

Jonathan fick äntligen lyfta SM-bucklan efter att tre år i rad slutat på fjärde plats. Från förut har han en bronsmedalj (2014).
För silvermedaljören Sebastian är det första SM-medaljen, medan bronsmedaljören Gunnar förut tagit två guld, ett silver och ett brons.

Jonathan fick förutom vandringspokal, medalj, choklad och valfritt pris från prisbordet även som traditionen påbjuder ett vandringsdjur uppkallat efter sig. Surikaten Jonathan påbörjar sin vandring i scrabblevärlden nästa gång Jonathan förlorar en match i en ratinggrundande turnering.
Undulaten Alexander gick i pension efter fem år i trogen tjänst och återgick till sin första husse Alexander, som var på plats på SM som åskådare.

Rullningspriset gick till Roland Olsson som snittade på 1,19 rullningar per match, dvs 19 rullningar på 16 matcher. Han rullade SpEXARE, MAESTRO, TILLVaR(O), ViOLETT, PRE(D)AtOR, RUMLARE, (S)aCHSARE, LIKN(A)NDE, *fRAMLYS(E), RASTNIN(G), GL(A)SbORD, STENBIT, DISPLAY, KOLTRAs(T), DANSS(T)EG, OSPELAD, MUNLäDE(R), DiSPLAY, KASTARE. Roland rullade alltså ordet DISPLAY i två olika matcher.

En annan storrullare var Gustaf Gimstedt som i en match rullade hela fyra gånger varav en nia.

Någon nertz delades inte ut i år, eftersom det tyvärr var en enda spelare som gjort sin tävlingsdebut sedan förra SM. Priset för bästa spelare med högst 1000 i rating gick till Erik Bengtsson som kom på 35:e plats.

Scrabble-SM år 2019 kommer att gå i Stockholm och spelas som en tvådagarsturnering.