Välkommen!

Svenska Scrabbleförbundet ordnar tävlingar och träningar i brädspelet Scrabble i Sverige och Finland. Spelet kallades tidigare Alfapet, och är mycket likt det populära ordspelet Wordfeud.

För mer information om våra lokala spelklubbar gå in under menyn "Spela på din ort".

Scrabble-SM 2023 avgjort

Årets Scrabble-SM är avslutat efter sexton stycken ronder. Göteborgsgrabbarna levererade och fyllde pallen!

Björn Ericson slutade på tretton segrar och lyckades med det vinna sitt fjärde SM.

Förra årets bronsmedaljör Jonathan Ljungberg vann tolv matcher och spelade en med oavgjort resultat, vilket räckte till en fin silverpeng.

Paul Eberhardsson, som blev fyra i fjol, klättrade i år upp på pallen och knep bronset med tolv segrar.

Henrik Jonés fick rullningspriset med tjugoen stycken rullningar.

Emma Ekman, som vann SM 2022, slutade i år på åttonde plats.

Värt att lyfta fram är att Gunilla Gustafsson, som gjorde sitt allra första Scrabble-SM under fjolåret, slutade på en sjundeplats. En otroligt fin prestation!

Tack till alla arrangörer med Turid i spetsen som ordnade en fantastiskt fin tävling!

SM 2023

SM 2023 kommer spelas 3-5 november i Jönköping och huvudarrangörer är Turid Petersson, Anna Andersson, Monica Ringheim och Gunnar Andersson. För mer information klicka på SM Jönköping under kommande turneringar.

Väl mött önskar arrangörerna!

Årsmöte tisdag 25 april

Förbundets årsmöte kommer att hållas digitalt tisdag 25 april kl 19.00 (svensk sommartid, CEST). Möteshandlingar och länk till mötett kommer att skickas ut två veckor innan mötet till alla medlemmar. Motioner behöver inkomma senast söndag 9 april för att hinna behandlas.

På mötet kommer vi bland annat att diskutera kommande SM.

Väl mött önskar styrelsen!

Emma Ekman ny svensk mästare

Årets svenska mästerskap i Scrabble avgjordes i helgen i Göteborg. Ny svensk mästare är Emma Ekman. Silvret gick till Gunnar Andersson och bronset till Jonathan Ljungberg.

Under helgen 18-20/11 spelades årets Scrabble-SM i Göteborg, i Masthuggets hus. 37 deltagare gjorde upp i totalt 16 ronder. Det var en jämn kamp där mästerskapet avgjordes först i sista ronden.

Gunnar Andersson tog ledningen efter två spelade ronder och behöll den match efter match. Som bäst hade han en seger mer än tvåan och två fler än trean, men de bakom kom ikapp igen. Gunnar höll ändå ledningen hela vägen från rond 2 till rond 15.

Inför 16:e och sista ronden hade Gunnar 12 segrar, liksom Emma Ekman. Trea var Jonathan Ljungberg på 11 segrar. Björn Ericson, Nils Berner, Paul Eberhardsson och Johan Rönnblom låg alla på 10 segrar och enbart 77 PJ-poäng skiljde fyran från sjuan.

Sista ronden bestod av herre-på-täppan, dvs att ettan möter tvåan, trean möter fyran och så vidare. Eftersom Gunnar och Emma hade samma antal segrar, kom deras match att bli helt avgörande för kampen om guldet. Jonathan som, trots att han efter halva turneringen låg på plats 16, hade chans att nå silvret, mötte Björn i sista matchen.

Gunnar och Emma hade mötts en gång tidigare i turneringen och då hade Gunnar avgått med segern. Skulle han vinna nu också och därmed ta sin tredje titel efter att ha lett hela helgen eller skulle Emma gå förbi på målrakan och vinna inte bara sin första SM-medalj utan även hela mästerskapet?

I matchen där Emma rullade ANSEEn(D)E och Gunnar STORdIA, kammade Gunnar ihop 356 p, medan Emma nådde upp till 386 p. I och med det var mästerskapstiteln Emmas. Utöver vandringspokal, medalj, valfritt pris från prisbordet och en chokladask, fick hon också ett vandringsdjur uppkallat efter sig, nämligen rödhaken Emma.

Silvret gick till Gunnar som därmed tog sin sjätte pallplats i SM. Jonathan vann sin match mot Björn och säkrade därmed bronset, vilket blev hans fjärde SM-medalj.

Jonathan tog också hem rullningspriset med 1,31 rullningar i snitt mot rullningstvåan Gunnars 1,25. Jonathan rullade SOLVEnS, *N(E)DbRYTA, SLuTRAD, S(K)ILLNAD, PIMeNTO, BETRA(K)TA, BETONAD, SlUNGA(R)E, (P)aRTIELL, MINARET, O(r)DINERA, GINSTAM, ELEGaNT, lANDSDE(L), TORRTId, ORDL(I)STA, (S)aNSKRIT, LÄKAR(T)Id, StIGARE, (M)ÅNgLERI och PERSIKA.

Två nior rullades under helgen: Karin Anderbergs (D)U(K)TIGHET genom två separerade bokstäver och Gunnars iN(SI)STERA.

Helgens mest poänggivande drag var Monica Envalls (B)ESTYRkA för 125 p.

På lördag kväll hölls efter en paus på några år SM-fest, som bestod av god mat, lagknåp, avslöjande av vandringsdjuret och en scrabbleversion av Anna Books ABC, signerad Gustaf Gimstedt.

Sammantaget innehöll helgen en salig blandning av hjärnsläpp och imponerande rullningar, ZHCHDDD och STARE??, frustration och glädje - precis som det brukar när ordnördarna samlas för SM.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Scrabble-SM 2022

I helgen korades en ny svensk mästare i det klassiska ordspelet Scrabble, som tidigare kallades Alfapet.

I hård konkurrens var det Emma Ekman, veterinär från Gnesta, som till slut tog hem titeln, efter att ha besegrat tvåfaldige SM-vinnaren Gunnar Andersson från Solna i den avgörande matchen.

På tredjeplats kom Jonathan Ljungberg från Göteborg, som även han vunnit SM två gånger.

För Emma Ekman, som vann 13 av sina 16 matcher, var det däremot första gången på prispallen. Med hjälp av ord som närminne, kryddost och cigarett plockade hon bonuspoäng i slutspelet och banade väg för segern.

Scrabble-SM, som arrangeras av Svenska Scrabbleförbundet, har spelats varje år sedan 1999, med ett uppehåll 2020 på grund av pandemin.

Svenska Scrabbleförbundet

Scrabble-SM 2022

Nu är det klart att årets svenska mästerskap kommer att äga rum i Göteborg den 18-20 november. För mer information och anmälan klicka här.

Inlägget skapat 2022-07-07