Engelskt Scrabble-SM 2019

Arrangörer: Anna Andersson
Greger Nässén
Gunnar Andersson

Det är nu 3 spelare anmälda.
Anmäl dig eller skicka ett meddelande till arrangören:

INBJUDAN TILL ENGELSKT SCRABBLE-SM 2019 / INVITATION TO SWEDISH NSC 2019

(For the English version of the invitation, see below.)

Svenska Scrabbleförbundet (SSF) inbjuder till det sjunde officiella svenska mästerskapet i engelskt Scrabble som äger rum i Fredhäll i Stockholm den 25 maj 2019. Alla är välkomna att delta, dock ryms det högst 24 deltagare. Tävlingsarrangörer är Greger Nässén, Anna Andersson och Gunnar Andersson.

Från och med 18 mars kan du anmäla dig via Scrabbleförbundets hemsida. Om du som har anmält dig får förhinder, meddela detta omgående via hemsidan eller på mobil till Greger (se nedan). Eventuella reserver får vara beredda på att hoppa in med kort varsel.

Engelskt Scrabble-SM följer Scrabbleförbundets tävlingsregler med skillnaden att betänketiden per spelare och parti är 25 minuter. Tävlingsordlista är Collins Official Scrabble Words (CSW 2015).

Tävlingen ger kvalifikationspoäng till det internationella förbundets WESPA Championship 2019 som äger rum i Goa, Indien, den 16-20 oktober 2019. Endast svenska medborgare får poäng i Scrabbleförbundets VM-kval. Dispens från medborgarkravet kan dock ges av styrelsen till spelare som är permanent boende i Sverige sedan minst fem år.

Spellokal är kvarterslokalen på Orvar Odds väg 5 i Fredhäll på västra Kungsholmen. Ingången till lokalen finns bredvid porten på baksidan av huset (inte från gatan). Lokalen har ett fullt utrustat kök med mikrovågsugn. Enklaste sättet att ta sig till lokalen är tunnelbanans gröna linje till Kristineberg. Gå till vänster under spåren och följ trottoaren 100 m till ett övergångsställe i en vänsterkurva. Gå uppför en liten backe med ledstång till Fredhällsgatan. Där Fredhällsgatan slutar fortsätter du framåt mellan två hus. Ingången till spellokalen är bredvid port 5 i det högra huset. Alternativt kan du ta buss 61 eller 65 till hållplats Fredhäll eller Frödingsvägen, så kommer du lite närmare lokalen än med tunnelbana. Om du tänker åka bil och/eller är osäker på om du hittar - hör av dig till Greger för vägbeskrivning!

Startavgiften är preliminärt 120 kronor som du betalar på plats. Om du inte är medlem (eller inte har förnyat
din avgift) i SSF måste du även betala en medlemsavgift på 60 kronor (30 kr om du fyller 18 i år). Dryck, kaffe/te och tilltugg ingår i startavgiften. Nära lokalen finns en kvartersbutik, restaurang, grillkiosk och pizzabutik.

Engelska Scrabble-SM spelas preliminärt med 9 ronder. Spelsystemet är Monrad. Preliminärt spelschema:
Samling 8.30, rond 1 8:45, rond 2 9:55, rond 3 11:05, lunch 12:15, rond 4 13:15, rond 5 14:25, rond 6 15:35, break 16:45, rond 7 17:00, rond 8 18:10, rond 9 19:20, prisutdelning 20:30. Priser kommer att delas ut för placering, rullningar och en specialkategori. Vinnaren av årets SM får också ett vandringsdjur.

Kontaktperson: Greger Nässén, rangerpassenger {snabel-a} gmail.com, 0702798705.

--------------

INVITATION TO NSC 2019

On Saturday 25 May 2019, the Swedish Scrabble Association (SSA) will arrange the seventh National Scrabble Championship (NSC) in English in Stockholm. NSC 2019 is open to everyone. The NSC is open for registration from 18 March 2019 at the tournament home page (only in Swedish).

The NSC follows the official Swedish tournament rules of SSA with the exception that the match time per player and game is 25 minutes instead of 30 minutes. The tournament wordlist is Collins Official Scrabble Words (CSW 2015).

Qualification points will be awarded to those eligible to represent Sweden in WESPA Championship in Goa, India, in October 2019.

The venue is the community room at Orvar Odds väg 5 in Stockholm. The nearest metro station is Kristineberg on the green line.The suggested tournament fee is SEK 120. Players who are not members of SSA also have to pay a membership fee of SEK 60.

The NSC will be played in nine rounds with Monrad pairing. The tournament starts at 8.30 AM and ends with a prize ceremony at about 8.30 PM. Various prizes will be awarded, however no money prizes.

For information or questions, please contact the TD Greger Nässén, rangerpassenger {at} gmail.com.

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2019-03-18 )

# Anmälda Rating Rankad
1. Greger Nässén 94513