Scrabble på engelska

Historik

Turneringar i engelskt Scrabble har anordnats i Sverige sedan 2005. En engelsk sektion av Svenska Scrabbleförbundet bildades på årsmötet i juni 2005.  Greger Nässén är förbundets kontaktperson.

Svenska mästerskap i engelskt Scrabble har arrangerats varje udda år sedan 2007. Dessa spelare har blivit svenska mästare:

Scrabble-VM och liknande turneringar

Representanter från Sverige har deltagit vid följande VM i Scrabble på engelska och deras efterföljare.

Villkoren för det svenska kvalet till VM-liknande tävlingar beskrivs här .

Regler, utrustning och brickor

Förbundets tävlingsregler gäller även för engelskt Scrabble. Den enda skillnaden är att ordinarie matchtid är 25 minuter i stället för 30 minuter. Det går lika bra att spela på engelska med ett svenskt bräde och brickställ. Däremot behövs engelska brickor, eftersom fördelningen och poängen skiljer sig helt från den svenska (se nedan). Förbundet har ett antal set av engelska brickor som tävlingsarrangörer får låna.

Böcker och ordlistor

Den 15 september 2015 blev CSW15, den fjärde upplagan av Collins Official Scrabble Words (ISBN 978-0-00-758916-6), officiell tävlingsordlista för tävlingar som sanktionerats av det internationella förbundet WESPA. Boken har två delar: först ord på 2-9 bokstäver, sen ord på 10-15 bokstäver. CSW15 innehåller totalt 276 663 ord (161 417 ord på 2-9 bokstäver). 6 500 ord har lagts till (4 171 på 2-9 bokstäver). Den första turneringen i Sverige som använde CSW15 var Engelskt Scrabble-SM 2017.

Tips för nybörjare

Som svensk nybörjare klarar du dig långt med skolengelskan. Den annorlunda brickuppsättningen lär du dig så småningom. Det enda du behöver försöka träna in är orden på två bokstäver med hakningar, och gärna ovanliga ord på tre och fyra bokstäver.

Resurser

Det går att spela engelskt Scrabble på flera ställen på Internet, till exempel:

• International Scrabble Club (ISC). Gratis och populärast. Baserad i Rumänien. Delvis kommandobaserat gränssnitt som kan ta lite tid att lära sig. Inget forum.
  • Quadplex. Svensk betalsajt med chatt och forum.
  • Lexulous. Indisk sajt (tidigare kallad Scrabulous) med chat och forum. Finns också på Facebook.

Svenska och engelska brickor

Här kan du jämföra den svenska och engelska brickuppsättningen:

SVE - A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V X Y Z Å Ä Ö
Antal 2 8 2 1 5 7 2 3 2 5 1 3 5 3 6 5 2 8 8 8 3 2 1 1 1 2 2 2