Turneringshistorik

Rullningar per
spelare och match:
1.05

Eyes Open 2007 var den första tävlingen i Sverige med den nya internationella tävlingsordlistan Collins Scrabble Tournament & Club Word List, förkortat CSTCWL (eller CSW 2007).

Vi blev sex deltagare, som är minimikravet för kvaltävlingar till Scrabble-VM. Det utmanades en hel del och vi rullade i snitt 1,2 rullningar per spelare och match. Vi spelade först fem matcher alla-mot-alla och sen två extraronder, allt lottat av programmet Manfred. Full poängskillnad räknades tillgodo utan begränsning.

Henrik tog ledningen från start och släppte den inte sedan. Efter sjätte matchen var han ohotad och obesegrad, men Marja lyckades i alla fall klå honom i sista mötet. Andra och tredje plats stod mellan Johan och Marja men Johan tog silvret pga bättre vinstmarginal i sin sista match.

Johan vann rullningstävlingen med 12 stycken, strax före Henrik med 11. Per vann den enda specialkategorin "Högsta dragpoäng med nytt ord": 52 poäng för JA+JO+OR (som han la ut 2 ggr till på köpet) där JA är en ny tvåa.

Vem som blir Sveriges kandidat och reserv till Scrabble-VM är inte bestämt ännu, men Gunnar vann kvalet klart med 33 poäng, Henrik blev tvåa med 19 poäng och Greger trea med 15 poäng.

Slutställning  V O F Rating innan Rating- ändring
1 Henrik Holmström 6   1 988 +19,76