Välkommen!

Svenska Scrabbleförbundet ordnar tävlingar och träningar i brädspelet Scrabble i Sverige och Finland. Spelet kallades tidigare Alfapet, och är mycket likt det populära ordspelet Wordfeud.

För mer information om våra lokala spelklubbar gå in under menyn "Spela på din ort".

Uppdatering om Scrabble-SM 2021

Nu börjar det närma sig! Här kommer mer detaljer.

Anmälan till gemensam middag görs här.

Mer om turneringen

Anmälningsavgiften är 250 kronor, eller 150 kronor för studerande, sjukskrivna, pensionärer och arbetslösa. Vid betalning senare än 18/10 tillkommer 50 kronor.
För dig som ej spelat tidigare under året tillkommer medlemskap på 80 kronor.

Bankgironummer: 5107-4433, mottagare Sv Scrabbleförbundet

Swish: 073-339 26 22 (Lisa Blohm)

För utlandsbetalning: Landskod: SE, BIC/SWIFT: SWEDSESS, IBAN: SE96 8000 0848 0697 4790 9878

Enklare frukost, kaffe och fika kommer att finnas. Det kommer också att serveras en enklare lunch på söndagen som ingår i priset.

Speltider

Fredag 29/10:
Registrering 15.30
Spelstart 16.30
Slutspelat 20.00

Lördag 30/10:
Spelstart 9.00
Slutspelat 19.30
Barhäng 19.30 - 21.00
Middag 21.00

Söndag 31/10:
Spelstart 9.00
Sista ronden 14.30
Slutspelat 15.30
Avslut 16.15

Restriktionerna kring covid-19 lättas från 29 september och vi höjer därmed deltagartaket till 60 personer. Om Folkhälsomyndighetens rekommendationer åter skulle skärpas kommer vi förstås att följa dem. Oavsett lättade restriktioner, så har vi alla ett ansvar att minska risken för att smitta ändå sprids och för att alla som kommer till SM känner sig trygga.

• Vi förväntar oss att folk kommer vaccinerade.
  • Handsprit kommer att finnas i överflöd, använd utan blygsel!
  • Vi kommer att vädra lokalen ordentligt.
  • Vi kommer att arrangera bord med största möjliga avstånd.
  • Har man coronaliknande symtom stannar man hemma. Messa eller ring Emma på 070-893 33 29 så får du anmälningsavgiften tillbaka. Går ej att kräva i efterhand.
  • Sen gäller det vanliga, vid det här laget kan vi drillen: handtvätt, handsprit, avstånd.

Ses SNART! MVH arrangörerna Lisa, Emma och Johan

SM 2021 i Stockholm 29-31 oktober!

Här är huvudpunkterna. Mer information kommer.

• SM hålls på Stockholms Schacksalonger, Ringvägen 9c.
  • Första ronden startar 16.30 på fredagen
  • Sista ronden startar 14.30 på söndagen
  • Anmälningsavgift är 250 kronor, eller 150 kronor för studerande, sjukskrivna, pensionärer och arbetslösa. Vid betalning senare än 18/10 tillkommer 50 kronor.
  • Det kommer att hållas en SM-fest på lördagkvällen. Mer information kommer.
  • Vi kommer självklart att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att undvika smittspridning. Därför kommer vi initialt att ha en begränsning till 50 deltagare - övriga hamnar på reservlistan. Vi hoppas såklart att det är möjligt med fler deltagare. Det finns förstås också alltid en risk att vi måste ställa in, därför rekommenderar vi avbokningsbara resor.

/Arrangörerna Lisa Blohm, Emma Ekman och Johan Rönnblom

Till minne av Mikael Brenning

Den svenska scrabblevärldens ålderman, Mikael Brenning, har lämnat in. Det hände fredagen 9 juli. Han hade kämpat med sin parkinson i många år men sista attacken på hans liv blev en dubbelsidig lunginflammation. Han skulle ha fyllt 80 i höst och jag är övertygad om att han hade hoppats på fest då. Så brukade han tänka när det förelåg en god anledning. Då putsade han silvret en extra gång och var noga med att välja bra viner till middagen.
Micke kom in i vår scrabblevärld sent. Spelare hade han alltid varit men då med inriktning på bridge och schack. Jag fick nöjet att introducera honom för scrabble en bit in på detta sekel. Han fastnade på lockelsen som en hungrig gädda. Det blev napp direkt. Han blev hängiven. Han glömde aldrig att han under en av de första lektionspartierna hade kunnat lägga FÖRSTENA över två röda och plocka in 170 poäng men då trodde han att ordet i fråga endast kunde vara okej med ett D på änden. Den dragpoängen kom han sedan aldrig upp till under sin karriär. Elvabokstavsrullningen PLANETARISK blev nog hans höjdare. Poäng okänd.
Professionellt hade hans stora utmaning varit att som utskickad av FN försöka stimulera småföretagandet i Papua Nya Guinea, Vietnam och Laos. Här i scrabblandet mötte han en för honom ny församling som attraherade honom och hans nyfikenhet storligen. Han älskade den inhomogena scrabblegruppen. Som sann spelare ville han vinna varenda parti och lägga de tjusigaste rullningarna, men inte surade han över förlusterna. De blev bara ytterligare ett incitament till att träna ännu mer.
Även om vi möttes sent i livet blev Micke en av mina allra bästa vänner. Vi hade kul ihop och han hade den där starka optimismen där det inte fanns utrymme att klaga på alla krämpor och tillkortakommanden. Tillsammans med våra respektive hade vi en lång och glädjefull lunch hemma hos Brennings på Kungsholmen i Stockholm endast drygt tre veckor före hans död.

Claes von Hofsten

Publicerat 2021-07-26

Scrabble-SM inställt

För första gången sedan 1999 kommer ingen svensk mästare att utses år 2020. Det är ett tråkigt beslut som arrangörer, styrelsen och tävlingskommittén har tagit gemensamt.

För att vara ett riktigt SM krävs matcher under flera dagar och många deltagare. Även om det kan gå att spela matcher på ett smittsäkrat sätt har vi bedömt att det inte är realistiskt att upprätthålla distansering under hela arrangemanget. Det skulle finnas en liten men långt ifrån obetydlig risk för omfattande smittspridning, en risk som vi inte vill ta.

Vi har heller inte velat skjuta upp SM, då vi bedömer att det troligtvis inte kommer att vara särskilt mycket bättre läge till våren. I stället satsar vi på att SM återkommer 2021 med full kraft.

Det har spelats och kommer att spelas mindre scrabble-turneringar. Arrangörer får själva bedöma den lokala situationen. Styrelsen och tävlingskommittén kan bistå med råd. Antalet spelare har en mycket stor inverkan på risken för smittspridning.

Uppdatering om Scrabble-SM 30 oktober

Vi arrangörer vill informera alla Scrabblevänner om hur vi resonerar angående årets SM.

Vår grundläggande inställning är att vi naturligtvis kommer att följa alla Folkhälsomyndighetens rekommendationer och råd, och enbart genomföra SM om det är säkert. Scrabblespel är ur smittskyddssynpunkt inte någon bra aktivitet, med personer som kommer tillresande och umgås långa tider ansikte mot ansikte. Därför måste smittspridningsnivån vara låg för att SM ska gå att ordna.

Vi konstaterar att det absolut inte varit möjligt i nuläget. Samtidigt förbättras läget i Sverige snabbt. Vi förbereder oss därför på att hålla SM, men uppmanar alla intresserade att enbart boka avbokningsbara resor. Den 1 september kommer vi att utvärdera läget och komma med ytterligare besked.

I grunden är vi optimistiska och hoppas på ett SM, men skulle det visa sig att det inte är möjligt kommer vi i stället att arrangera en riktigt festlig turnering över nätet för att kora en inofficiell mästare detta annus horribilis.

/Johan, Lisa och Emma

Publicerat 2020-07-29

Årsmötet är avslutat och Scrabbleförbundet har en ny styrelse för verksamhetsåret 2020.
Anna Andersson avgår som ordförande och ersätts av