Välkommen!

Svenska Scrabbleförbundet ordnar tävlingar och träningar i brädspelet Scrabble i Sverige och Finland. Spelet kallades tidigare Alfapet, och är mycket likt det populära ordspelet Wordfeud.

För mer information om våra lokala spelklubbar gå in under menyn "Spela på din ort".

Information om kommande höjning av medlemsavgiften för 2020

"Under årsmötet 2019-03-10 fastställdes en ny medlemsvgift som skulle börja gälla räkenskapsåret 2020. Från och med januari 2020-01-01 höjs medlemsavgiften från 60 kr till 80 kronor för de som är över 18  år och de som är under 18  år betalar halva medlemsavgiften som då blir 40 kr."

Styrelsen/genom ordförande Anna Andersson

Publicerat 2019-11-23

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Johan Rönnblom ny svensk mästare

Under allhelgonahelgen spelades årets Scrabble-SM i Ulriksdalsskolan i Solna. De 43 deltagarna spelade 14 matcher under lördag och söndag. Titeln gick till Johan Rönnblom, silvret till Björn Ericson och bronset till Malin Ståhlner.

Efter lördagens åtta matcher var Sebastian Boukachabia obesegrad. Ensam på sju segrar var Johan Rönnblom. Sebastian hade en mycket tung söndag, men tack vare sin framfart på lördag slutade han ändå på femte plats. På söndag var det istället Johan och Björn Ericson som drog ifrån lite.

Helgens sista rond var herre-på-täppan, det vill säga att ettan mötte tvåan, trean mötte fyran och så vidare. Johan och Björn var båda ensamma på 11 segrar. Deras avslutande inbördes match var alltså helt avgörande för vem som skulle bli ny svensk mästare. Ingen hade 10 segrar, så den som drog det kortare strået skulle ta silvret.

Johan fick snabbt övertaget i finalmatchen, rullade två gånger (LAN(D)MINA och KOnTERA) och vann slutligen 441-343. Därmed blev han svensk mästare med 12 segrar av 14 möjliga och kunde lyfta bucklan för andra gången, nästan tio år efter den första. Som traditionen bjuder fick han ett vandringsdjur uppkallat efter sig. Djuret visade sig vara en myskoxe som nu heter Johan II. Silvermedaljen gick alltså till Björn Ericson som var ensam på 11 segrar och tog sin sjunde SM-medalj.

Inför sista matchen var det tre spelare som hade nio segrar och därmed chans att ta brons: Malin Ståhlner, Anna Andersson och Martin Bender. Malin och Anna möttes, medan Martin fick ta sig an Gunnar Andersson. Båda matcherna var mycket jämna. Malin slog Anna med siffrorna 356-347. Malin stod för matchens enda rull: AnImERA.

Matchen mellan Martin och Gunnar var speciell. Martin rullade tre gånger: STEARIN, TÄNDRÖr och SAMVARO och slutade på 452 p. Det räckte ändå inte för seger, för Gunnar fick ihop 460 p. Gunnar rullade SPIN(N)ARE och KNeGARE, så matchen innehöll hela fem rullar. Totalpoängen uppgick till 912, vilket är den 15:e högsta totalpoängen någonsin i en tävlingsmatch och  Martins 452 p är den tredje högsta förlustpoängen.

I och med att Malin Ståhlner var den enda av de tre bronskandidaterna som vann sin match tog hon hem bronset, ensam på 10 segrar. På fjärde plats kom Gunnar Andersson på 9 segrar, följd av ytterligare sex spelare med samma antal segrar.

Rullningspriset gick till Johan Berner som hade ett rullningssnitt på 1,07. Han rullade KOLEL(D)AD, MOhIKAn, (S)ALsBORD, RESI(D)ERA, AN(G)IVERI, HaNDJuR, *STIGAN(D)E, (V)INSTRaD, EPSILON, ST(E)NsTOD, OaNSETT, TORPARE, ATENARE, DEl(A)KTIG och IDEgRAN.

I tävlingen för temaord gällde det att lägga ord med sagoanknytning. Priset gick till Turid Petersson för ordet TROLLDOM. Av de spelare som kom till SM med högst 1000 i rating, var Hanna Wallenbro den som gick upp mest i rating. (Priset delades felaktigt ut till Daniel Andersson, men Hanna kommer att få ett pris vid ett senare tillfälle.)

Vandringsdjuren går i pension efter fem år. I år var det abborren Inger som fick följa med Inger hem och stanna hos henne för gott.

Deltagarna åkte hemåt nöjda efter ett välarrangerat SM och flera hördes redan fundera på var SM nästa år går av stapeln så man återigen kan möta möjligast många likasinnade ordnördar.

Publicerat 2019-11-05