ABC Stockholm

Datum: 2024-03-24
Arrangör: Lisa Blohm

Välkommen till ABC cup!

- en turnering där vi alldeles särskilt välkomnar debutanter att testa på tävlingsspel under lite lugnare former. Turneringen är öppen för dig som aldrig spelat förut, och för alla med en rating på högst 1020 (nya spelare går in på 1000). Vi testar en något förhöjd ratinggräns för ABC mot tidigare.

Totalt 16 platser – MEN för att säkra nya spelare en plats, så öppnas först bara 10 platser. Ytterligare anmälningar hamnar på en reservlista och bland reserverna har nya spelare förtur fram till den 4 mars. Därefter gäller (om antalet platser mot förmodan inte räcker till) först till kvarn.

Plats: Hemma hos arrangören på Sophie Sagers gata 4 i Enskededalen/Kärrtorp (se vägbeskrivning längre ned). Två katter bor i huset.

Tidsramar
Samling: 8.15
Spelstart: 9.00
Sluttid: Cirka 17.00

Antal ronder: 6 (alla spelar alla ronder, men vid ojämnt antal deltagare får en del spelare en frirond).
Betänketid: 30 minuter per spelare

Bra att veta för nya spelare
- Vi spelar med schackklocka. Varje spelare har 30 minuter totalt att tänka på. Övertid ger tidsavdrag och max 5 minuter övertid tillåten.
- Vi använder den ordlista som i Wordfeud kallas strict – med fetstilade ord i Svenska akademiens ordlista och de flesta böjningar INTE tillåtna. Några få skillnader mot ordlistan i Wordfeud finns.
- Lagda ord kan utmanas av motståndaren, vilket sker ibland. Om ordet inte är godkänt, förlorar man då sin tur. Om ett korrekt ord utmanas, får i stället utmanaren minuspoäng.
- Miniräknare får användas (ta då med egen) och det är ok att notera saker på eget papper under (men inte före) match.

Kaffe, te och mackor finns redo vid dagens början och ingår i anmälningsavgiften, liksom någon sorts fikabröd. Vi börjar med en ordentlig regelgenomgång för nya spelare och det finns tid för snack och goda tips under dagen! Lunch efter tre ronder – medtag egen eller köp på något av matställena i närheten (sushi, ramen, thai, gatukök, pizza, pokebowl …) Det går förstås också bra att värma medhavd mat.

Deltagaravgift: 50 kronor, gratis för debutanter, som också får en brickpåse av förbundet.
För alla som inte spelat under 2024 tillkommer medlemsavgift till förbundet på 40 kronor. (20 kronor för studerande, pensionärer och arbetslösa)

Vägebeskrivning: Kollektivt: Enklast är T-bana grön linje 17 mot Skarpnäck. Kliv av i Kärrtorp. Utgång längst fram, gå snett över torget till höger, fortsätt ned på Kärrtorpsvägen. och sedan ett par hundra meter till höger. På andra sidan grusplanen ser du ett gäng färgglada höga radhus. Det första (beige) är rätt.

Med bil: Sväng av väg 73 mot Skogskyrkogården/Bagarmossen. Följ Sockenvägen någon kilometer rakt fram. I en fyrvägskorsning med rödljus, kör rakt fram och sedan direkt vänster mot Kärrtorp. Sophie Sagers gata är andra gatan till höger. Två gratis gästplatser på husgaveln är med lite tur lediga. Annars parkering på gatan mot avgift.

Bor du i Stockholm och vill testa att spela före ABC? Kom gärna på våra träningar på Generator tisdagar (där någon är på plats vanligtvis 16.30 till 21). Ett bra tips är att gå med i Facebookgruppen Scrabble på svenska och/eller Scrabble i Stockholm. Och att hålla utkik i forumet här.

Varmt välkomna!
Tveka inte att hör av dig med frågor!
Lisa Blohm
0733-39 26 22, lisablohmster@gmail.com

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2024-03-24 )

1. Claes von Hofsten 97669