Serendipity Cup 2017

Datum: 2017-08-26
Arrangörer: Gerd Forss
Mikael Forss

Välkomna än en gång till Karis - järnvägsknutpunkten mittemellan Åbo och Helsingfors.

Både nya spelare och de som varit med tidigare är välkomna att anmäla sig. Både från Sverige och från Finland. Tävlingen spelas för andra året i följd på Karis mysigaste ställe, Serendipity Art Café, bara några minuter från järnvägsstationen. Kaféets övre våning och terrass är reserverade för oss.

Långväga gäster kan ta kvällsbåten från Stockholm kvällen innan (fredagen den 25 augusti, avgång 20.00). Viking Amorella kommer in till Åbo hamn 7.35, och tåget mot Helsingfors går direkt därifrån 8.10 och är framme i Karis 9.26. Köp tågbiljetter på www.vr.fi och välj SV. Vi hämtar alla tågresenärer (från Åbo och från Hfors) vid Karis järnvägsstation och kan sparka igång ca 9.45.

Vi håller en lunchpaus efter tre ronder och beräknas vara klara i tid så att båtresenärerna hinner med kvällsbåten tillbaka till Stockholm. Det går tåg tillbaka till Åbo 18.32, framme 19.39 i god tid innan ombordstigning 20.30-tiden. Pris för tågbiljetterna är just nu endast 7,30 euro/ resa. Även flyg från Helsingfors är en möjlighet om man vill vara framme vid Arlanda redan samma kväll.

Kaffe/te med tilltugg samt lasagne till lunch ingår i anmälningsavgiften 10 euro eller 100 SEK.

De som inte ännu hör till scrabbleförbundet samt de som inte ännu spelat under år 2017 får betala årsavgiften till förbundet 6 euro (60 SEK) i samband med turneringen. Däremot behöver debutanter inte betala någon anmälningsavgift.

Spelsystemet som används är Monrad, vilket betyder att du inför varje rond paras samman med en spelare med ungefär lika många segrar som du har själv. Vid udda antal deltagare måste en spelare per rond stå över. Detta kallas frirond och ger spelaren automatiskt en extra seger. Samma spelare kan få max en frirond under hela turneringen.

Vi använder oss av Svenska Akademiens ordlista, trettonde upplagan (SAOL 13). Det är de fetstilta orden som gäller, vilka vanligen är i grundform.

Vägbeskrivning för bilburna: Adressen är Köpmansgatan 30. Du viker av till höger vid Tokmanni från väg 53 (vägen mot Hangö) och följer skyltningen mot Pojo. Sväng in till Karis centrum till vänster och kör längs Centralgatan en dryg kilometer. Serendipity ligger tre kvarter till höger längs Köpmansgatan (gågata).

Ring Gerd på tfn. +358-40-529 2876 om du har frågor eller inte hittar fram.

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2017-08-03 )

1. Gerd Forss 106824
2. Mikael Forss 102744