Turneringshistorik

Rullningar per
spelare och match:
0.64

Kattfot Cup 2008 vanns av svensk Scrabbles leading lady, Inger Wingård. Varenda motstångare betvingades. 7-0 i ett startfält som påminde om Scrabble Masters är förstås en mycket stark bedrift.

Inger har på sista tiden sett ut att ha eliminerat turmomentet i detta besynnerliga spel, och ratingen har stadigt blivit högre och högre. I och med Kattfot 2008 fick vi också ett historiskt tronskifte, Inger gick om Elmis och blev sverigeetta. Det var så omtumlande att ingen riktigt tycktes förstå vad som hade hänt, kanske inte ens Inger? Plötligt var hon där: på toppen. Ratingen är efter turneringen imponerande 1143.

Tvåa i tävlingen blev Gunnar Andersson, med det imponerade snittet 433 p. Toppnoteringen 555 p. kom i en match mot James Reimdal, som fick se Gunnar rulla fyra gånger (med bland annat en blankfri PITEÅBO). Sammanlagt blev det tolv härliga rullningar för Gunnar och solklar vinst i rullningsligan.

Trea blev förbundsordförande Johan Berner. Herr Berner återförenar därmed den trojka som tog medaljerna i 2007 års SM.

Arrangören Håkan Nord tog något ofint, för andra gången i turneringens historia, hem priset för bästa (mest poänggivande) botaniska ord med rullningen PLISTER.

Glädjande nog kunde turneringen, som sig bör, spelas utomhus - detta trots varningar om regn på eftermiddagen. I glappet mellan sista ronden och prisutdelningen spelades lite spontanfotboll på arrangörernas minimala gräsmatta. Spelet höll inte samma höga klass som vid brädena, men underhållningsvärdet var försvarligt högt.

Slutställning  V O F Rating innan Rating- ändring
1 Inger Wingård 7   1128 +14,74