SM 2022

Sebastian Boukachabia
Sonny Apoy
Anmälan öppnar: 2022-09-01, klockan 00:00

Turneringen är inte öppen för anmälningar.

För sjätte gången ordnas Scrabble-SM i Göteborg. Gamla, nya och nygamla spelare är alla mycket välkomna att delta 18-20/11!

Spellokal: Masthuggets hus, Klingners plats 1. https://brfmasthugget.se/masthuggets-hus/
För den som tänker promenera är det bra att veta att Masthugget ligger 50 m ö.h.
Närmaste busshållpats: Paradisgatan, ca 150 m från spellokalen. Närmaste spårvagnshållplats är Masthuggstorget, men den ligger nedanför berget.
Parkering i Fjällgatans besöksgarage, Fjällgatan 17. Avgift 10 kr/h, max 80 kr/dygn.

Spelschema: Vi spelar 16 matcher: tre på fredag, åtta på lördag och fem på söndag.

fre 18/11
15.30 Dörrarna öppnas
15.45 Info för nya spelare (som ska ha registrerat sig innan)
16.30 Info + lottning
20.30 Slutspelat

lör 19/11
8.30 Lottning
Lunch efter tre ronder
19.30 Slutspelat
ca 20 Fest

sön 20/11
9.00 Lottning
Lunch efter tre ronder
17.00 Prisutdelningen slut

SM-fest: På lördagen blir det fest i spellokalen med god mat, trevligt umgänge, program och avslöjande av årets vandringsdjur. Mer info senare.

Deltagaravgift: 250 kr senast 11/11 och för studerande, arbetslösa, sjukskrivna och pensionärer 175 kr. Vid betalning efter 11/11 tillkommer 50 kr.
I avgiften ingår kaffe, te, mackor och lite sött.
Även debutanter betalar deltagaravgift, i motsats till övriga turneringar under året. Alla nya spelare får en egen uppsättning tävlingsbrickor att ta med hem.
För den som inte betalat förbundets medlemsavgift för år 2022, tillkommer 80 kr (40 kr för spelare födda 2004 eller senare).

Deltagarantal: Maximalt deltagarantal är 70. Folkhälsomyndighetens rekommendationer följs, inklusive eventuellt maxantal deltagare. Anmälningsordning gäller i så fall.

Spelsystem: Spelsystemet som används är Monrad, vilket betyder att man inför varje rond paras ihop med en spelare med ungefär lika många segrar som man själv. Alla deltagare spelar samtliga ronder, förutom vid udda antal deltagare, då en spelare per rond står över, dvs har frirond. Ingen har mer än en frirond under SM.

Betänketid: 30 min per spelare och match.

Nya spelare: En ordentlig regelgenomgång och introduktion till turneringsspel i Scrabble kommer att ges på plats. Det går alltså att komma till SM även om man inte deltagit i någon turnering förut eller ens spelat med bräde, klocka och protokoll. Spelsystemet Monrad gör att man hela tiden möter spelare med ungefär samma antal segrar.
Det kan ändå vara roligare och lättare om man spelat någon match före SM. I både Göteborg och Stockholm planeras en så kallad ABC-turnering på hösten, dvs en turnering som är öppen endast för debutanter och spelare med rating under 1000, som är ingångsrating.
I Göteborg ordnas träningsspel varje torsdag (mer info i facebookgruppen Göteborgsscrabblarna eller av SM-arrangörerna). Är du intresserad av att spela på andra orter, kontakta oss så sammankopplar vi dig med lokala spelare.

Tillgänglighet:
Ramp till ytterdörren. Handikapptoalett finns. Meddela vid anmälan om du använder rullstol eller rullator så vi kan beakta det vid möbleringen.

Tävlingsordlista
Vi använder oss av Svenska Akademiens ordlista, fjortonde upplagan (SAOL 14), d.v.s. den nyaste upplagan. Det är de fetstilta orden som gäller, vilka vanligen är i grundform. Ordlistan motsvarar ungefär “strict” i Wordfeud.

Boende: På Vegagatan finns flera vandrarhem. Därifrån kan man gå uppför backen eller ta buss 60. STF:s vandrarhem Stigbergsliden ligger på liknande avstånd, men med trappor och backar till spellokalen och buss kräver byte.
Från en stor andel av Göteborgs hotell är det lätt att ta sig till spellokalen. Buss 60 tar dig från centralstationen till spellokalen på ungefär en kvart. Den går tätt på fredag och på lör-sön 4 ggr/h. Den går via bl.a. Brunnsparken, Stenpiren och Järntorget.

Kontaktinformation
Vid frågor och funderingar, kontakta Pia Mattsson på pia.maria.mattsson (at) gmail.com eller 076-3197 381.

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2022-07-11 )