ABC Göteborg 2016

Datum: 2016-10-08
Arrangörer: Alexandra Svanteson
Åke Qvarfordt

Det är nu 6 spelare anmälda.
Det går inte längre att anmäla sig.

Välkommen till ABC-turnering i Sävedalen, endast 16 minuters bussresa från Centralstationen.

Nya spelare är mycket välkomna till alla tävlingar, men ABC är speciellt lämplig att börja med: lägre antal ronder än vanligt, andra debutanter och man slipper möta toppspelarna. Dessutom brukar det vara en ganska liten turnering, vilket gör det lätt att lära känna folk. En ABC-turnering är öppen för debutanter samt erfarna spelare med en förbundsrating (för oböjt spel) som är lägre än 1000. Dagen börjar med rejäl genomgång av hur man spelar med bräde, brickor, klocka och protokoll. Icke-spelande arrangör finns på plats för frågor som kan tänkas uppstå under spelandets gång.

Vi spelar enligt standardlistan, vilket innebär att alla ord som står som egna uppslagsord i den trettonde upplagan av Svenska Akademiens Ordlista (SAOL) är giltiga. Detta brukar även kallas "strict" i t.ex. Wordfeudsammanhang.

Vi spelar sex ronder. Alla spelare spelar alla ronder (förutom vid ojämnt antal deltagare då en spelare får s.k. frirond och får stå över). Motståndarna lottas genom monrad, vilket innebär att man får möta någon som har ungefär samma antal vinster/förluster som man själv har.
Skulle vi bli färre än sju deltagare spelar vi istället alla-mot-alla.

Startavgift: Debutanter behöver inte betala någon startavgift, den bjuder Svenska Scrabbleförbundet på. Dock behöver debutanter lösa medlemskap i SSF, vilket kostar 60 SEK för vuxna och 30 SEK för ungdomar. Medlemsavgiften kan betalas på plats. För de som inte är debutanter blir startavgiften 70 SEK och har man inte spelat någon turnering tidigare i år tillkommer även årsavgiften till förbundet (60/30 SEK).

Vi kommer att hålla till i kvarterslokalen på Oxledsvägen 17B i Sävedalen. Vägbeskrivning: Ta bussen Svart Express från Centralstationen, läge J och gå av på hållplats Björnåsvägen. (Observera att det är en s.k. flerzonsresa eftersom Sävedalen hör till Partille.) Gå över parkeringen till den låga byggnaden. Kvarterslokalens ingång är på den högra kortsidan. För bilburna finns besöksparkering i andra änden av den parkering som är alldeles utanför spellokalen.

Det finns en matbutik och en pizzeria på gångavstånd från lokalen. Det går även bra att ta med egen mat att värma under lunchpausen. Kaffe, te och fika ingår i anmälningsavgiften.

Hålltider:

09:10 Samling och registrering.
Introduktion för nya spelare.

09:40 Spelstart

Lunch efter tre ronder (ca 13:20)

14:30 Spelstart för de avslutande tre ronderna.

18:30 Prisutdelning

Varmt Välkomna!

Åke och Alexandra (0733-705084, asvanteson(a)hotmail.com)

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2016-09-01 )