Aktuella turneringar

Spelsystem: Monrad
Ronder: 7
Max antal deltagare: 12

Det är nu 5 spelare anmälda.
Det går inte längre att anmäla sig.

Välkommen till sommarstaden Jakobstad!

Vi spelar nu för sjätte året i följd sommarturneringen Jakob Cup. Adressen är Kanalesplanaden 16 B 38 i hjärtat av Jakobstad.

Turneringen ordnas i samband med Jakobs dagar – en årligen återkommande, veckolång festival i karnevalstecken (se www.jakobsdagar.fi).

Marknadsstånd, öltält, musikframträdanden etc. finns tillgängligt alldeles in på knutarna, så det kan löna sig att komma ett tag före turneringen för att kunna uppleva festivalstämningen.

T.ex. lördagen bjuder på det årligen återkommande ”gammaldagstorget”. Speldagen infaller på söndag som är festivalens sista dag.

Info för långväga gäster

Om man tar tåget är det Bennäs järnvägsstation som gäller (se www.vr.fi/cs/vr/sv/etusivu_sv).

Med färja kommer man från Umeå till Vasa med avgång 11.45 och 21.00 (se www.directferries.com), och med flyg kommer man från Arlanda både till Vasa och Kokkola (se www.bravofly.com).

Kommer man från Åbo kan man boka en billig bussresa upp till Jakobstad (Pietarsaari). Se www.onnibus.fi och kom ihåg att boka i god tid så får du resan till ett billigt pris.

Kontakta Gerd och meddela din tidtabell så blir du hämtad.

Spelschema

Rond 1. 9.30
Rond 2. 10.40
Rond 3. 11.50
Lunch
Rond 4. 13.40
Rond 5. 14.50
Rond 6. 16.00
Rond 7. 17.10
Prisutdelningen är klar ca 18.15

Allmän info

Alla deltagare spelar samtliga ronder (parvis) förutom vid udda antal deltagare, då en spelare per rond måste stå över. Detta kallas frirond och ger spelaren i fråga automatiskt segern.

Vi använder oss av Svenska Akademiens ordlista, fjortonde upplagan (SAOL 14). Det är de fetstilta orden som gäller, vilka vanligen är i grundform.

Tävlingen är öppen för alla; vi välkomnar spelare både från Finland och Sverige. Nya spelare är särskilt välkomna att anmäla sig. Vi ordnar info och uppvärmningsträningar på förhand för den som vill.

Inkvartering

Det finns gott om plats hos oss för övernattande gäster!

Stadshotellet mittemot, Hotell Epoque och Hotell Jugend några kvarter bort är också alternativ, liksom en del vandrarhem samt campingplatser utanför stan. Se www.jakobstad.fi/turism/bo/hotell och www.jakobstad.fi/turism/bo/ovrig-inkvartering

Kostnader

Det finns frukost samt kaffe/te och tilltugg under hela speldagen för en deltagaravgift på 5 euro, men om du tävlar för allra första gången behöver du inte betala denna.

Är du debutant får du också en välkomstpresent i form av en brickpåse. Det här är Scrabbleförbundets sätt att hälsa dig välkommen, men du betalar varje år en medlemsavgift till förbundet på blygsamma 6 euro/ 60 SEK. Alla som inte ännu spelat i år får betala årsavgiften i samband med turneringen.

Välkomna från när och fjärran! Kontakta Gerd på tfn. +358-40-529 2876 om du vill veta mer!

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2018-04-26 )

# Anmälda Rating Rankad
1. Gerd Forss 106823