Engelskt Scrabble-SM 2019

Gunnar Andersson
Spelsystem: Alla-mot-alla + 2 herre på täppan

INBJUDAN TILL ENGELSKT SCRABBLE-SM 2019 / INVITATION TO SWEDISH NSC 2019

(For the English version of the invitation, see below.)

Svenska Scrabbleförbundet (SSF) gör ett nytt försök att arrangera det sjunde officiella svenska mästerskapet i engelskt Scrabble. Det äger rum i Fredhäll i Stockholm lördagen den 23 november 2019. Alla är välkomna att delta, dock ryms det högst 24 deltagare. Från och med 22 oktober kan du anmäla dig via Scrabbleförbundets hemsida.

Engelskt Scrabble-SM följer Scrabbleförbundets tävlingsregler och betänketiden per spelare och parti är 25 minuter. Full poängskillnad räknas. Tävlingsordlista är den nya ordlistan Collins Official Scrabble Words (CSW 2019). Om minst 6 spelare deltar i SM får de som uppfyller regelverket kvalifikationspoäng att representera Sverige i nästa internationella WESPA Championship 2021.

Spellokal är kvarterslokalen på Orvar Odds väg 5 i Fredhäll på västra Kungsholmen. Ingången till lokalen finns bredvid porten på baksidan av huset (inte från gatan). Lokalen har ett fullt utrustat kök med mikrovågsugn. Enklaste sättet att ta sig till lokalen är tunnelbanans gröna linje till Kristineberg. Gå till vänster under spåren och följ trottoaren 100 m till ett övergångsställe i en vänsterkurva. Gå uppför en liten backe med ledstång till Fredhällsgatan. Där Fredhällsgatan slutar fortsätter du framåt mellan två hus. Ingången till spellokalen är bredvid port 5 i det högra huset. Alternativt kan du ta buss 61 eller 65 till hållplats Fredhäll eller Frödingsvägen, så kommer du lite närmare lokalen än med tunnelbana. Om du tänker åka bil och/eller är osäker på om du hittar - hör av dig till Greger för vägbeskrivning!

Startavgiften är preliminärt 100 kronor som du betalar på plats. Om du inte är medlem (eller inte har förnyat
din avgift) i SSF måste du även betala en medlemsavgift på 60 kronor (30 kr om du fyller 18 i år). Dryck, kaffe/te och tilltugg ingår i startavgiften. Nära lokalen finns en kvartersbutik, restaurang, grillkiosk och pizzabutik.

Engelska Scrabble-SM spelas preliminärt med 7 ronder. Om vi blir 4 eller 5 deltagare, spelar vi 3 ronder alla-mot-alla, sedan 3 ronder till alla-mot-alla följt av en avslutande herre på täppan-rond. Om vi blir 6 eller 7 deltagare, spelar vi 5 ronder alla-mot-alla, sedan 2 avslutande ronder, troligen herre-på-täppan. Om vi blir 8 eller 9 deltagare spelar vi 7 ronder alla-mot-alla. Preliminärt spelschema:

Samling 8.45, rond 1 9:00, rond 2 10:00, rond 3 11:00, lunch 12:00, rond 4 13:00, rond 5 14:00, rond 6 15:00, rast 16:00, rond 7 16:20, prisutdelning cirka 17:45. Priser kommer att delas ut för placering och flest rullningar. Vinnaren av årets SM får också ett vandringsdjur.

Varmt välkomna!

Kontaktperson: Greger Nässén, rangerpassenger {snabel-a} gmail.com, 0702798705.

--------------

INVITATION TO NATIONAL SCRABBLE CHAMPIONSHIP 2019

On Saturday 23 November 2019, the Swedish Scrabble Association (SSA) will try again to arrange the seventh National Scrabble Championship (NSC) in English in Stockholm. NSC 2019 is open to everyone, but 24 players is the limit. The NSC is open for registration from 22 October 2019 at the tournament home page (only in Swedish).

The NSC follows the official Swedish tournament rules of SSA and the match time per player and game is 25 minutes. Full spread will be taken into account. The tournament wordlist is the new edition of Collins Official Scrabble Words (CSW 2019). If at least 6 eligible players take part, they will get qualification points to represent Sweden in the next international WESPA Championship in 2021.

The venue is the community room at Orvar Odds väg 5 in Stockholm. The nearest metro station is Kristineberg on the green line. Contact Greger if you need directions.

The suggested tournament fee is SEK 100. Players who are not members of SSA also have to pay a membership fee of SEK 60.

The preliminary plan is to play the NSC in seven rounds. If we are 4 or 5 participants, we"ll play 3 rounds with round-robin pairing, then 3 more rounds of round-robin, followed by a final king-of-the-hill round. If we are 6 or 7 participants, we"ll play 5 round-robin rounds, then 2 final rounds, probably king-of-the-hill. If we are 8 or 9 participants, we"ll play 7 rounds with round-robin pairing.

The tournament starts at 9:00 AM and ends with a prize ceremony at about 5:45 PM. Prizes will be awarded to the top three and the best bingoer.

Very welcome!

For information or questions, please contact the TD Greger Nässén, rangerpassenger {at} gmail.com.

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2021-11-03 )

1. Greger Nässén 92115
2. Anna Andersson 93513