Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Övrigt arrow Rapport från årsmötet 2015

Rapport från årsmötet 2015  2015-03-26
Söndagen den 22 mars, hölls årsmöte i Svenska Scrabbleförbundet. Ett drygt tiotal medlemmar hade vikt ett par timmar åt att vara med och lyssna, diskutera och rösta. Merparten satt hemma hos Gunnar och Anna, resterande deltog på distans via nätet.

Årsmötet utsåg följande nya styrelse, i stort sett oförändrad sedan tidigare. Jessica Käll lämnar och styrelsen består nu av sex personer:

Roland Olsson, ordförande
Anna Andersson, sekreterare
Monica Ringheim, kassör
Henrik Johansson, ledamot
Jonathan Ljungberg, ledamot
Gerd Forss, ledamot

Erik Elvers och Karin Anderberg sitter kvar ytterligare ett år som revisorer. Henrik och Erika Jonés kvarstår som valberedare.

I tävlingskommittén ersätts Zakarias Jonsson av Johan Rönnblom. Alexandra Svanteson och Inger Wingård sitter kvar.

Årsmötet valde också en ny ordlistekommitté. Den består nu av Greger Nässén, Gunnar Andersson och Anders Skjäl. En ny upplaga av Svenska Akademiens ordlista kommer snart ut i handeln och kommittén står inför den grannlaga uppgiften att gå igenom materialet. Planen är att kommittén skall presentera ett konkret förslag på en ny tävlingsordlista framåt sommaren och att den nya tävlingsordlistan skall träda ikraft vid nyår. Detta är bara preliminära hållpunkter än så länge, vi får anledning att återkomma med mer information och diskussion om detta lite längre fram.

Årsmötet biföll också en motion från Johan Rönnblom om att tillsätta en kommitté, vars uppgift kommer bli att göra en översyn av våra tävlingsregler. Den nya kommittén, med namnet "regelkommittén", består av Johan Rönnblom, Inger Wingård, Zakarias Jonsson och Henrik Johansson.

Under övriga frågor diskuterades även en idé om att hålla Scrabble-SM i Finland 2017, i samband med jubileumsåret och Finlands firande av hundra år som självständig nation. Idén presenterades av Mikael och Gerd Forss. De har gjort vissa förstudier och tagit fram ett grundupplägg på hur det hela skulla kunna gå till. Årsmötet kom fram till att förslaget och tankarna från makarna Forss skall presenteras på vår hemsida, så att alla medlemmar kan ta del av detta och få möjligheten att fundera och diskutera. Detta kommer ske inom kort.

Det här var nog det mest väsentliga som avhandlades på mötet. För den som undrar om det åts någon glass, så är svaret ja. Glassbåtar.

Hälsningar
Roland Olsson, ordförande