Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Tävlingar arrow Björn Ericson svensk mästare för tredje gången

Björn Ericson svensk mästare för tredje gången  2015-11-01

Årets Scrabble-SM hölls i Enköping under allhelgonahelgen och lockade 69 deltagare. Efter 16 ronder stod Björn Ericson som segrare. Tvåa kom Paul Eberhardsson som liksom Björn hade 12 segrar. Endast 33 PJ-poäng skilde dem åt. Bronset gick till Henrik Jonés. Björn blev svensk mästare också 2008 och 2009.

Det var en hård kamp om vem som skulle bli turneringens bäste rullare. Både Paul Eberhardsson och Pia Mattsson hade rullat hela 20 gånger vardera. Paul hade dock rullat fler åttor så rullningspriset gick till honom. Pauls rullningar: *OtÖJBAR, AV(L)ÖNInG, INSiDER, INlOTS(A)D, LÅnG(S)IDA, PRE(C)IOSA, (T)ANdSTEN, BL(A)SErAD, SOtFL(A)GA, S(K)RYTARE, NERb(R)YTA, SEpARAT, vALSTRÅ(D), UL(T)RAIsT, lIVEGEN, IMORRON, (K)EMIGRAF, STÄNGER, GRUSÖ(K)En och DOm(K)RETS.

Turneringens längsta rullning, (VIN)DSTyRKA, lades av Johannes Åman Pohjola.

Det totala rullningssnittet på 0,59 var det högsta rullningssnittet någonsin för ett SM.

Pia Mattsson lyckades med bedriften att rulla fem gånger i en och samma match, detta har hänt endast en gång tidigare.

Bäst placerade nertzkandidat (som gjort tävlingsdebut sedan förra SM) blev Kaj Engström från Stockholm som hamnade på 53:e plats.

Lördagen avslutades, som traditionen bjuder, med en SM-fest. Där bjöds det på god mat och underhållning i form av ett musikquiz. På festen avslöjades också årets vandringsdjur: en ÖKENRÄV. Vandringsdjuret har nu döpts till Björn III efter årets SM-vinnare, Björn Ericson!